September 27, 2010

Tips Trafik untuk blogger baru | Tips Blogging

Kali ni aku nak kongsi tips yang aku rasakan mampu nak tarik pembaca ke blog kita. Pembaca ni ataupun boleh dipanggil traffic. Bila ade traffic bermaksud ade earnings. Betul tak? Tapi tips nak tarik traffic ni aku cuma nak suggest kepada blogger-blogger yang masih baru. Sebab kalau yang lame-lame ni mesti dah ade teknik-teknik mencari reader tersendiri.


Tips 1#
Korang cubalah untuk senaraikan blog korang dalam blog list blogger-blogger yang hebat. Tak kira la macam mane sekalipun. Korang try lah tanye tuan blog tu. Selalunya mereka akan buka bloglist untuk masa-masa tertentu. Jadi bila blogger-blogger hebat ni dah buka bloglist. Join lah. Ape salahnye kan. Untuk kebaikan bersama. Sekarang ni kalau tak silap aku Ben Ashaari sedang buka bloglist beliau. Apa kata kalau korang join.


Korang boleh jugak join Terjah @ aizatshafiq.com. Sebab bila korang join ni aku akan senaraikan blog korang di dalam bloglist Terjah ! kat sidebar aku tu. Ape salahnye kan. Bantu-membantu sesama blogger.

Tips 2#
Update dalam sehari tu biar lah dua tiga kali. Kalau dapat empat kali ke lima kali ke. Lagi ok. Sebab bila korang selalu update. Blog korang akan sentiasa berada di atas bloglist. Bila dah tersenarai dalam bloglist blogger-blogger lain. Bila tajuk blog korang  ni menarik. Mesti ade orang yang akan klik ke blog korang melalui blog lain. Jadi update ni penting untuk sesebuah blog. Sebab pembaca nak kan yang terkini dari blog. Bila blog selalu update. Mereka akan selalu datang ke blog.

Tips 3#
Ping blog anda dalam laman-laman Ping. Kalau korang yang masih tak tahu lagi apa itu laman-laman Ping. Contoh macam Blogged.my. Tak pun boleh try Ozbloggers.com. Ni antara laman ping blog yang agak popular jugak. Selain tu ade jugak laman Innit.Nuffnang. Tu antara laman-laman untuk ping blog. Sangat sesuai untuk ping blog. 

Ping ni penting untuk korang sebagai blogger-blogger baru. Sebab kat laman ping ni jugaklah yang kita gunakan sebagai medium atau tempat untuk kita promosikan blog kita.

Tips 4#
Kalau korang serius dalam berblogging. Korang boleh jenguk laman-laman blog yang mempunyai reputasi tinggi dalam dunia blog ni. Ramai blogger-blogger yang dah berjaya. Korang selalu-selalukan jenguk blog mereka. Korek tips-tips yang dah pun mereka tulis. Sebab memang blogger-blogger ni tak kedekut ilmu. Diorang mesti akan tulis pasal tips-tips blogging dalam blog mereka.

Jadi tak salah kalau korang luangkan masa sedikit mencari dan menggodek diorang punya tips. Hehehe.



Tips 5#
Cuba untuk kenal blogger lain. aku rasa sekarang ni cukup mudah nak kenal blogger lain. Betul. Tak tipu. Korang perlu ade account Twitter. Yang tu penting. Sebab dengan twitter ni korang boleh behubung dengan ramai blogger. Macam Kak Red dari blog Redmummy.com pun korang boleh sembang-sembang. Betul ni pengalaman sendiri. Ramai lagi blogger-blogger hebat yang lain yang selalu berhubung dengan Twitter.

Kat sini jugak korang boleh promosi blog. Sebab tu aku rasa Twitter ni penting jugak. Korang boleh tanya direct kat blogger tu satu-satu soalan. Kalau tak keberatan mesti diorang akan jawab. Jadi jangan lupa Folllow account Twitter/aizatmx89 aku ye. Senang nak kenal-kenal nanti.

Aku rasa cukup setakat tu dulu untuk tips-tips kali ni. Sebab kalau nak dikongsi tips pasal blogging ni memang banyak. Tapi aku pun masih belajar lagi. Banyak lagi nak kena improve. Nak bersaing dengan blogger hebat jauh la lagi. Mereka memang dah hebat. Aku ni masih lagi terkedek-kedek. Hehehe. 

26 comments:

Ayie said...

Nah... memang bagus... aku kan newbie :D

sabree hussin said...

kalau saya, saya post banyak2 post dalam innit dan buat posting yang ala-ala kontroversial sikit

Siti Safiyyah said...

tips yg bagus ni. bab twitter tu yg belum try lg. huhu.

tika said...

sedang blajar dr aizat...huhu..
n sdg blaja ttg ping blog jg...
everyday is a learning process

Ken Wooi said...

alamak, saya tak update hari hari pun.. =/

Ishak hasimi said...

wah tips yang menarik ..terima kasih bro..huhu...nampaknya aku kena belajar ni sebab aku bukan blog top blogger atau blog popular

Usy@M^^ said...

tips yg menarik...kene try tips ni..

Saya Suka Cara Kamu Berfikir

aizatshafiq said...

@ayie

hahaha...
ye ke ko nie newbie?
=p

aizatshafiq said...

@sabree hussin

bila buat kontroversial nie...
memang salah satu satu teknik nak trik traffik jugak...hehehe

aizatshafiq said...

@siti

nanti try tau...
memang best..
sebab boleh kenal dengan blogger-blogger lain tau...

aizatshafiq said...

@tika

hehehe...
sekadar berkongsi je...
=)

aizatshafiq said...

@ken

tak semestinya jugak ken...
tapi bila dah traffic ribu-ribu tak perlu la update hari2...=)

aizatshafiq said...

@ishak hasimi

same2...
sekarang ni mungkin tak...
mane tahu nanti...
=)

aizatshafiq said...

@syamsul anuar

hehehe...cuba la...
=)

abigemok said...

bagus gak tips ni. semua dah try dan mmg boleh la membantu tp bab nak tempek link dgn blogger hebat2 tu blm kesampaian lah.

Amni said...

Terima kasih..=) tips yang senang nak ikut.. hehe...

aizatshafiq said...

@kyuubi_85

nak tempek link kat blogger-blogger hebat ni kena selalu jenguk blog diorang...
tapi selalunya diorang akan bukak link list tu...
=)

aizatshafiq said...

@amni

same2...
sekadar berkongsi ape yang saye tahu...
=)

Mr.J said...

bloglist.. kalau berminat i pun ada sediakan bloglist. tapi blog i tak hebat.

Regard,
Mr J
www.pengeRindu.com

aizatshafiq said...

@Mr. J pengRindu

hehehe...
ape salahnye...kan?!

=)

izee said...

useful info..thanks! :)

aizatshafiq said...

@izee

same2...
=)

Iris Asli said...

sy newbie juga :)

aizatshafiq said...

@iris asli

takpe...
newbie kena blajar sikit2..
nanti boleh jadi blogger otai kan?...
=)

nona hidayah said...

thanks for your info..
jgn lupe kalo rajin2 nnt dtg la melawat my belog http://idahuiren.blogspot.com. hehehe

Awanitubiru said...

Tips yang sangat berguna. Thanks bro.