September 15, 2010

Sebulan selepas Pertukaran Domain | aizatshafiq.com

Hari ni genaplah sebulan aku berhijrah daripada blog yang berdomainkan apieceofaword.blogspot.com kepada aizatshafiq.com. Sepanjang tempoh sebulan ni banyak juga la peningkatan yang aku dapat daripada penghijrahan domain dulu. Maklum la bila bertukar domain seolah-olah kita kena mendaki balik bukit yang tinggi untuk mencapai tahap kita sebelum ni.

Banyak kesan-kesan yang kita boleh tengok bila bertukar domain ni. Korang boleh la refer entry aku mengenai Kesan Pertukaran Domain yang aku buat sebelum ni. Banyak perubahan yang aku alami dari segi ranking alexa.com dan juga pagerank blog ni. Malah blog ni cukup sukar untuk tersenarai dalam Google Indexed Page. Maklum la, blog beralamat domain yang baru jadi Google masih lagi tak kenal. Sebab tu makan masa untuk aku tingkatkan kepercayaan aku oleh Google.


Lepas sebulan aku bertukar domain, banyak pencapaian yang aku dapat. Kurang dari sebulan blog aku dah pun berada diranking alexa.com bawah sejuta. Boleh tengok entry aku lepas 3 minggu tukar domain. Kalau minggu lepas aku berada di ranking 882,943 pada kedudukan Alexa.com. Kini blog ni berkedudukan 801,866. Walaupun jarak tak jauh berbeza. Tapi tu menunjukkan satu peningkatan untuk blog aizatshafiq.com ini.


Selain itu, dalam masa sebulan juga Pagerank blog aizatshafiq.com meningkat selangkah lagi. Daripada N/A atau Not Available kepada Pagerank 0. Secara tak langsung ni dah memudahkan blog aku untuk tersenarai dalam Google Indexed Page. Bagi yang masih tak tahu lagi apa fungsi Pagerank ni sebenarnya. Korang boleh tengok entry Kegunaan Pagerank. Kalau nak check Pagerank blog korang boleh klik Pagerank Checker.



13 comments:

abigemok said...

baguslah.. ada bnyk peningktn :) bkn mcm blog aku tu..

aizatshafiq said...

@Kyuubi_85

takpe la...
nanti sikit-sikit mesti ade peningkatan...
=)

hamzah ian said...

ape yg best dot com??

Ezao' Edogawa said...

salam aizat. aku tak paham lngsung pasal domain2 ni. sthu aku domain kena byr? kau byr ke tukar domain ni? boleh ko trgkan kat aku sikit2 pasal benda ni?

aizatshafiq said...

@hamzah ian

banyak sebenarnya...
nak cerita kat komen ni tak berapa nak best..
hehehe

aizatshafiq said...

@Ezao Edogawa

ok2...
nanti aku cuba terangkan dalam entry ye...
aku akan buat satu entry pasal apa domain ni...
nanti ko refer kat situ...

NomborSebelas said...

nice domain name..

guud luck for the future.

:D

http://nomborsebelas.blogspot.com

diriku said...

best lah ada domain sendiri ..

aizatshafiq said...

@sebelas

thanks..=)

aizatshafiq said...

@diriku

biasaa2 je...
=)

Noridah said...

kamu cuma tukar domain je kan...hosting still kat blogger kan...sebab tengok masih ada ciri-ciri blogger lagi.

aizatshafiq said...

@Noridah

a'a...
cuma tukar domain...
masih gunakan hosting blogger lagi...
=)

Abam Kie said...

salam. abe kie pun baru bertukar domain ni...