September 27, 2010

Aku dan Formula One

Semalam aku layan siaran tertunda Formula One Singapore. Lame la jugak tak layan Formula One ni. Kalau dulu memang aku cukup ikut perkembangan Formula One. Tapi lepas TV dah siarkan race tengah-tengah malam dah tak berape nak ikut sangat. Semalam baru lah aku tengok pertama kali trek racing Formula One Singapore. Sebelum ni selalu je miss. Tak sempat nak tengok. 


Race track Singapore ni cantik. Tapi masih lagi tak  tak boleh nak tanding race track Monaco ataupun Dubai. Lagi menarik. Ape-ape pun disebabkan race pada malam hari menyebabkan race kat Singapore diterangi oleh lampu-lampu yang menjadikan ia menarik. 

Pengalaman aku bersama Formula One 

Cakap pengalaman aku pasal Formula One ni. Aku pernah tengok sekali je. Tu pun time sekolah. Dapat sponsor untuk Programme F1 in school. Seronok la jugak. Tapi time tu first time masuk Sepang International Circuit. Tak tahu ape-ape lagi. Time tu jugak la aku terkejut bila harga air minuman a.k.a air mineral berharga RM 5 sebotol kecik. Memang first time sangat la time tu. Burger pulak RM 12. Perghhh. Zaman tu time budak-budak mane nak ade duit sangat kan. Terpakse la berlapar dalam tu. Beli air je sebotol nak tahan sampai ke petang.

Bila race habis je di petang hari. Kitorang start nak balik. Tengah tunggu-tunggu bas sekolah datang nak ambik ade la pulak brader tu yang jual air mineral dengan nasi lemak. Harga biasa. Nasi lemak RM 1. Air mineral pun RM 1. Ape lagi. Serbu la. Sorang ambik 2,3 bungkus. Lapar punya pasal. Tu la kisah aku kat Sepang International Circuit. 

Tak suka kereta Formula One Sekarang

Bila cakap pasal kereta Formula One untuk race sekarang ni aku cukup tak suka. Sebab kereta sekarang ni lebih kurang same je. Tak macam dulu. Setiap kereta berlainan. Jadi bila tengok design kereta F1 lebih kurang same ni macam A1 la pulak. Tak syok sangat.


Tengok gambar kereta Formula One untuk team Mc Laren Mercedes tahu 2010. Biase je kan. Tak seronok sangat nak tengok macam kereta race tahun 2007. Time tu kereta paling best. Design terbaik la aku katakan. Sebab tu FiA buat undang-undang yang kereta ni ada perbelanjaan terhad. Jadi baru adil untuk team-team yang berbudget rendah. Tapi nampak macam tak adil pulak untuk team-team yang berbudget tinggi kan. 


The best car ever build. Kalau tak silap aku kereta ni lah yang bagi Lewis Hamilton naik. Time tu dia baru je join Formula One. Tapi memang kereta daripada Mc Laren Mercedes Racing Team memang superb giler dengan design yang lain  dari yang lain. Aerodynamic untuk kereta ni pun terbaik la. Time tu pencabar utama Ferrari pun tak boleh nak challenge la.


Sekarang ni persaingan lebih terbuka. Bagus jugak la FiA buat macam tu. Bagi peluang kat team lain jugak. Ape-ape pun aku memang suka tengok Formula One. Tapi buat masa sekarang ni masih lagi tak mampu nak tengok Formula One kat Sepang atas sponsor sendiri. Maklum la, tiket ribu-ribu. Mane nak mampu. Lain la kalau ade orang sudi nak sponsor. Kan?! Kan?!


No comments: