August 26, 2010

Masalah Fair Usage melanda diriku

Aku paling tak suka bila dapat message daripada Celcom bila mengatakan yang penggunaan bulanan aku sudah pun melebihi 5 Gb. Ini kerana, banyak perkara yang aku tak suka akan berlaku. Contohnya, nak online susah. Nak blogwalking susah. Nak buka webpage sendiri pun susah. Adakah penggunaan 5 Gb ni memang tak cukup untuk seorang blogger?

Tadi aku call la Celcom sebab nak tanya pasal penggunaan Fair Usage aku, memang dah lebih pun. 5.1 Gb baruuu. Ingat nak top up fair usage macam aku top up minggu lepas, 1 Gb untuk RM5 dan 5Gb untuk RM 20. Last-last tadi aku tanya benda yang sama, dah naik harga pun. 1Gb = RM15,  5Gb = RM50. Cepat betul naik harga. Baru sebulan. Nak tambah fair usage aku macam tak berbaloi pulak. Sebab 28hb ni dah start counting 0Gb balik. Jadi baik aku tunggu je.

Jadi untuk 2,3 hari ni. Blog aku agak suram. Ye la kan, nak bukak blogger punya web pun dah makan berjam. Ni tak tambah lagi kalau nak blogwalking. Kena pula dekat blog yang memang makan masa untuk load page. Alamatnya, sampai pagi esok la aku tunggu. Tapi, apa-apa pun, aku ucapkan terima kasih kepada korang yang sudi tinggalkan komen kat blog ni, walaupun aku tak update sangat sampai la 28hb nanti. 


Terfikir jugak aku nak ambik ISP lain, tapi bila ditengok kembail pakej yang ditawarkan, aku rasa celcom masih boleh diterima. Maklum la, dah dekat setahun jugak aku pakai Celcom ni. Jadi tak memberi aku apa-apa masalah pun. Lagi satu, speed dah bertambah, tu pun kalau Fair Usage tak exceeded la. Time tu memang puas hati. Tapi bila dah sampai tahap macam ni. Nak cakap ape lagi? Sabar je la.

6 comments:

Khairul27 said...

aku pun kerap mengalami masalah yang same macam ko gak. huhuhu...xsangke ade orang yang senasib dengan aku.

Sharinginfoz said...

nampaknya kena upgrade kalau tak slow aja speed kan

aizatshafiq said...

@K. Beyazid

tu la...
bila dah kena speed control..
memang macam tu...
haisshh...
tekanan betul...
huhuhu

aizatshafiq said...

@sharinginfoz

nampak gaya macam tu la...
tapi kalau upgrade ni...
overhead bulan2 pun naik la...
akn dipertimbangkan dulu...
hehehe

Unknown said...

nasib baik aku tak pernah kene maca ni sebab aku guna jarang

aizatshafiq said...

@Bean Moreno

nampak gaye..aku kena jarang-jarang gune la...
baru tak kne speed control...
hehehe