August 13, 2010

Apa itu Google Analytics? | Tips Blogging

Memiliki Blog sudah tentu kita ingin mengetahui sejauh mana pencapaian sesebuah blog tu. Berapa visitors yang kita dapat dalam sehari. Dari mana kita visitors kita datang. Dan tak kurang juga siap referral yang yang tertinggi. Contohnya, sama ada melalui direct traffic, referral links mahupun search engine. Ini adalah salah satu cara untuk kita tahu sejauh mana prestasi blog kita.


So, kat sini aku aku gunakan Google Analytics satu software atau portal yang memberikan kita satu peluang untuk monitor prestasi blog kita. Aku masih lagi gunakan blogger hosting, mungkin ni satu portal yang sesuai untuk aku faham akan blog aku dan kehendak pembaca blog aku. Selain itu, aku juga dapat tahu dari mana visitors aku. Berapa lama masa yang diorang bertenggek kat blog aku. Dan juga berapa banyak page yang diorang buka dalam blog ni. Banyak lagi la features yang ada pada Google Analytics ni. Nanti korang boleh explore sendiri ye.

Nak pasang Google Analytics ni tak susah. Bila korang dah sign up ataupun register blog korang, nanti korang dikehendaki paste kan code HTML/Javascript pada blog korang. Ni adalah untuk data tracking. Kalau korang tak paste code ni, maknanya Google Analytics tak dapat nak trace korang punya prestasi blog. 


Jadi korang kena la paste code ni. Senang je. Macam gambar kat bawah ni.


Bila korang dah pastekan code ni dengan betul, check status pada overview analytics. Bila status korang dah macam kat bawah ni, bermakna Google Analytics dah mula terima data daripada blog korang. Jadi korang tunggu je untuk report prestasi blog korang. Bila dah dapat report, korang boleh view report tu dan skrin akan tunjuk macam ni.


Lepas tu korang dah boleh start nak analysis maklumat pasal blog korang. Dan apa strategi yang korang boleh guna untuk blog korang. Selain Google Analytics ni, banyak lagi cara nak analysis blog. Contohnya macam Nuffnang pun ada analytics nya yang tersendiri. Jadi tak semestinya dengan menggunakan Google Analytics ni sahaja kita dapat menganalisis blog kita.  Banyak lagi cara-cara lain. Yang ni akan aku kongsikan di tips-tips yang akan datang.

7 comments:

.. said...

free tak benda ni?

Syed Fauzi said...

Nice info TQ =)

Unknown said...

testing.1..2..3..

aizatshafiq said...

@yatieowners

yup...
benda ni free je...
try la...

aizatshafiq said...

@syed fauzi

sama-sama...
=)

aizatshafiq said...

@akufobia

hahaha...
bagus2...cuba la ye...
=)

rubrik ekonomi said...

thx,,
informasinya sangat membantu,,