August 14, 2010

Buffered Earnings Pertama | Tips Blogging

Setelah menunggu sekian lama untuk aku dapat Buffered Earning, akhirnya Nuffnang memberi aku merasai apa itu buffered earnings. Sebelum ni blog aku hanya disiarkan iklan-iklan berbentuk CPC (cost per click). Jadi untuk mendapat pendapatan adalah bergantung kepada click pengunjung terhadap iklan yang disiarkan di blog aku. Macam yang dah aku siarkan pada entry aku sebelum ni mengenai waktu iklan Nuffnang muncul, iklan CPC selalunya aktif pada masa tu. Kalau visitors time tu tak ramai, jadi potensi nak orang klik iklan pun berkurang la. 



Tapi bila dah ada Buffered Earnings ataupun mCPM (metered cost per impression) iaitu apabila advertisers memilih blogs berdasarkan beberapa faktor untuk mereka letakkan iklan di blog tersebut. Macam traffic blog kita setiap hari, unique visitors, kedudukan blog kita dan juga faktor-faktor lain untuk iklan tu. Info ni aku dapat daripada Nuffnang sendiri lepas hantar tiket kat Nuffnang. Aku sebelum ni pun konfius juga, apa itu buffered earnings. Ye la kan, dah tengok ramai bloggers yang dapat. Aku tak dapat-dapat. Sebab tu aku tanya Nuffnang sama ada account aku ni bermasalah ke tak.



Sekarang je aku dah dapat 4 buffered earnings. Tak banyak. Dan kadang-kadang tu, bukan sepanjang masa juga iklan buffered bertenggek kat blog. Cuma selalu ada dekat blog. Bila dah dapat buffered earnings ni, kena la jaga traffic. Kalau dah berkurang traffic, susah la nak dapat buffered lagi.


Ni yang aku tahu pasal buffered earnings. Jadi kalau korang tahu lagi pasal buffered earnings ni, boleh la tukar-tukar pendapat ye. Mana tahu kalau-kalau aku ada terkurang ke. Boleh tolong tambah-tambah lagi.

12 comments:

Cikgu Dahlia said...

trafikku jatuh, sbb tu xde buff baru..hehe..
nak kena tanya Nuff ni jawabnya..

tahniah laaa MX!!

aizatshafiq said...

@Dahlia

thanks...
tkpe...masih ramai lagi visitors kat blog Dahlia daripada kat sini...
nanti dapat la tu...
=)

Drunbella Khoo said...

i pun baru dapat 3 buffered bebaru neh.
terkejut jugak.
hihihihi.
sebab sekarang neh dah xaktif blogwalking.
:)
jemputlah ke blog i yer.

yui said...

haha kt blog aku ...iklan yg biasa2 pun xdapat2...

cikpia said...

me langsung tak nah dapat BE pun... sedey!!!

aizatshafiq said...

@Drunbella Khoo

bgus la tu...
kena maintain traffic...
kalau tak nanti...
hilang la buffered tu..
=)

aizatshafiq said...

@yui92

iklan tu ada time-time je...
try la refer entry aku sebelum ni...
boleh tengok dekat page tips blogging ...
kat situ ada time-time bila iklan Nuffnang ni muncul...

aizatshafiq said...

@sofia

takpe2...
keep it up...
nanti kalau ade rezeki...
mesti dapat...
yang penting traffic tu kena maintain...
=)

iddinm said...

Macamana kita nak tahu yang iklan itu BE walaupun belum tertulis kat akaun kita yang iklan itu BE... Kite pun nak juga merasa BE punya exitement

aizatshafiq said...

@iddinm

kebiasaannya susah nak detect mana satu BE kalau taj tertulis kat akaun...
sebab iklan Nuffnang ni tak kekal kat blog..
ada time-time tertentu je...
jadi kalau nak tahu mana satu BE kena tengok akaun jgk...
kadang2 BE pun tak bertenggek 24 jam kat blog...
ada masa-masa tertentu je...

Unknown said...

tahniah MX...pasni lagi banyaklah BE membiak...:)

aizatshafiq said...

@nabilah abd rahman

thanks...
tapi kena usaha lagi...
dan banyak lagi nak kena improve...
=)