May 8, 2010

Global Warming !

Panas !

tu je yang aku dapat katakan dalam keadaan cuaca yang amat panas...Tadi aku keluar makan....Terasa sangat bahangnya...Sampai berpeluh-peluh...Padahal makan dalam kedai tu...Suhu kat dunia ni pun dah makin tinggi...Akibat dari perbuatan kita sendiri...Sedar tak?...

Sekarang ni isu global warming sering sahaja dibincangkan...Tak kira dimana-mana...Dan kalau aku tak silap...Awal tahun hari tu ada news pasal kutub selatan pun dah mula nak cair...Secara tak langsung akan paras air laut akan meningkat...Ini jugak akan mengubah srutuktur Bumi...Betapa panasnya dunia sekarang...Dan aku akui...Even kat Malaysia sekarang pun boleh rasa kepanasannnya....Tapi kita sedar tak apa semua punca-punca kepanasan yang melampau ini?...

Aku Google...Cari info pasal Global Warming...Memang banyak...



Kat atas ni gambar The Pasterze, Glacier terpanjang kat Austria...Kat sebelah kiri tu gambar Glacier tahun 1875 yang kat sebelah kanan pulak gambar tahun 2004..Korang sendiri boleh tengok kesan dari Globar Warming...


Yang nie pulak gambar dekat Protage Glacier...Korang tengok la sendiri...Kesan-kesan daripada Global Warming...

Jadi kat sini aku rasa kita sendiri yang patut sedar akan semua tindakan kita...Kerana kita tahu yang dunia semakin tua...Dan sama-samalah kita jaga dunia kita...



p/s: Picture is the courtesy of worldviewofglobalwarming.org

No comments: