November 8, 2010

Aizatshafiq.com di ranking bawah 400,000

Akhirnya, blog aizatshafiq.com berada di bawah ranking alexa.com 400,000. Walaupun ade sesetengah pihak yang rasakan bahawa ranking alexa ni bukan lah satu yang boleh dijadikan kayu ukur. Tapi aku rasa bila kita tengok pada kedudukan ranking blog kita yang semakin meningkat setiap hari, menjadikan semangat aku nak berblogging tiap-tiap hari semakin seronok.



Bulan lepas, pertengahan bulan Oktober, blog aku berada di ranking dibawah 500,000. Kira tak sampai sebulan dah pun berada di bawah ranking 400,000. 


Tapi sejauh mana sebenarnya pencapaian blog melalui Alexa? Aku pun masih keliru lagi, macam mana Alexa kira untuk mengira ranking sesuatu blog. Ade yang cakap yang ranking alexa ni tak seberapa kalau nak dibandingkan dengan Page Rank. Bagi aku kedua-duanya sama penting. Bila ade ranking alexa, kita boleh tahu kita berada di kedudukan mana. Kalau PR, lambat update. Kalau tak silap aku dalah setahun, 4 kali je PR akan di update. Jadi susah nak tahu prestasi semasa. 

Korang kat luar sane tau tak macam mane Alexa.com kira ranking? Share-share sikit. =)

8 comments:

GreenLava said...

Tahniah!
Alexa ranking mainly dikira berdasarkan traffic yang datang dari pengguna-pengguna Alexa toolbar. Saya pernah tulis mengenai cara meningkatkan Alexa ranking, kalau berminat boleh rujuk artikel ini: What is and how to improve Alexa rank.

saya_arief said...

tahniah2..
mantap..
:D

Myvitrd said...

tahniah bro.. trafik penting untuk jana income online melalui pengiklanan

aizatshafiq said...

@greenlava

thanks...
hehehe...
nanti akan di check ke post tu...
=)

aizatshafiq said...

@saya_arief

thanks...
=)

aizatshafiq said...

@tn. punya

thanks...
=)

AmenoWorld said...

Untuk apa ranking2 neh? saya neh tak tahu lah sangat, saya ikut2 je apa yg blogger len buat. satu haram jadah saya tak tahu. kena register itu lah kena register ini lah. perlu ke?

aizatshafiq said...

@amenoworld

ranking ni boleh bagi macam-macam kat kita...
kalau ranking kita tinggi..
mesti la visitor kita tinggi...
bila visitor tinggi...
nanti mesti ade orang nak post iklan ke..ape ke...
jadi dari situ kita boleh tahu prestasi blog setakat mane...
=)