October 16, 2010

Perlu ke ada blog?

Perlu ke ade blog?

Yang tu selalu orang tanye aku. Sebab apa aku ade blog. Sebab ape nak menyusahkan diri ade blog? Ye la kan. Setiap hari nak kena habiskan masa depan komputer. Mencari info terkini. Kalau tak pun habiskan masa sebab nak taip entry. Cari idea sana-sini. Jadi macam tak menyusahkan ke?


Jawapan aku untuk semua persoalan ni :

  1. Bagi aku, blog merupakan satu hobi. Lain orang lain hobi kan? Jadi kalau aku tanya diorang pulak, sebab ape suka buat itu ini? Sebab tu hobi diorang. Hobi aku berblogging. Sebab tu aku rasakan perlu.
  2. Dapat tahu info-info terkini. Yang ni memang betul, kadang-kadang bila kita ade blog kita akan rase bersemangat sikit nak tahu pasal isu-isu semasa. Kalau dulu memang aku ni agak susah nak ambik port pasal isu-isu semasa ni. Tapi bila ade blog aku suka baca berita. 
  3. Dapat ramai kawan. Betul-betul. Kadang even kawan yang kita dapat kat internet ni kita tak pernah jumpa pun dengan diorang. Tapi boleh rapat. Macam-macam boleh discuss. Kawan pun dari macam-macam background. Ade yang masih pelajar, dah kerja. Jadi pergaulan secara terbuka even dalam blog.
  4. Dapat income. Yang ni mesti semua orang fikir. Sebab bila ade blog, mesti nak dapat duit kan? Tapi tak semudah tu. Sebab tu aku rasakan korang kena concentrate pada blog korang sebelum nak jana income. Sebab income akan datang dari semamsa ke semasa. Tapi nak dapat terus memang tak dapat la kan.
Aku rasa tu empat faktor yang aku rasa sebab apa aku suka berblog dan perlu ada blog. Banyak yang boleh dapat. Even ramai jugak yanng kata hobi berblogging ni menyusahkan. Tapi aku tak rasa macam tu pun. Aku pun tak tahu lagi sampai bila aku boleh teruskan berblog. Setahun? Dua tahun? Siapa tahu kan...

Enjoys blogging guys!! =)

6 comments:

Nur Suaidah Bachok said...

setuju beb!!! hahaha.. keempat2nya.. aku ada blog sebab aku suka membebel dan takmau cite kat orang tapi ramai plak tertahu blog ni. hehehe :D

aizatshafiq said...

@molmolla

hahahaha...
macam tu plak ye...
kire ko luah semua dalam blog la ni...
=p

Unknown said...

betol la kot sususan tu.

CPFZ said...

err..
cam aku,asalnya utk suka-suki je.
sbb cosmate ade blog..
niatnya nak share ngn cosmate je.
tah cemane,lelame tu,
ramai plak yg baca dn follow blog aku..
secara tak langsung,dpt share info mcm2,dpt tmbah kenalan...

^.^

aizatshafiq said...

@Ery Farieha

sususan ke susunan?...
hehehehe

aizatshafiq said...

@ayaz

ooo...ye ke...
memang best tau...
sebab tu blogging ni banyak faedahnye...
=)