October 21, 2010

Mungkinkah aku akan berhenti berblogging?

Semakin lama aku dalam dunia blogging aku mencari-cari. Ape sebenarnya tujuan aku berblogging? Niat sebenar aku untuk berblogging? Sebab apa?

Hobi? 

Kenalan?

Pendapatan?

Kadang-kadang terkeliru dengan semua tu. Kadang-kadang aku rasakan perlu ke aku berblogging? Perlu ke aku nak post entry setiap hari? Perlu ke aku nak kejar traffic sampai ribu-ribu sehari? Tak aku nafikan. Aku dulu memang pencari traffic yang tegar. Kalau boleh memang nak maintain traffic ribu-ribu dalam sehari. Tapi bila fikir-fikirkan balik perlu ke traffic tu?


Bila kita terlalu kejar traffic. Aku rasakan macam blog aku ni tak punya maksud yang tersirat. Apa tujuan aku berblogging? Nak kongsi info? Nak cerita pasal kehidupan peribadi? Nak cerita pengalaman aku? Mungkin. Sebab tu aku masih lagi mencari tema yang sesuai untuk blog aku. Sebab kalau sekarang cerita dalam blog aku ni bercampur-campur. Dan apa yang aku rasakan aku akan tulis tu lebih sesuai. Tak perlu lah nak mengejar traffic sangat.

Mana tahu, mungkin suatu hari aku akan tinggalkan dunia blogging ni. Dan lebih kepada menjadi pembaca yang setia. Siapa tahu. Bila kita serius berblogging banyak jugak la masa yang akan kita habiskan untuk blog. Untuk memberi kepuasan kepada pembaca. Tapi kepuasan pada diri macam mana pulak ye?

Aku mungkin akan buat satu perubahan dalam blog ni. Nantikan. =)

10 comments:

CPFZ said...

brbalik pada niat dan tujuan asal kamu,
apa yg kamu mau kan dr berblogging ni?
ingat2 semula..

fuhh..
apa agaknya tn.blog nak wat pasni..
^.^

Unknown said...

buat la ikut keselesaan sendiri..
rase nak menulis di blog buat je..
kalau malas tak payah tulis..
tunggu ade cerita baru tulis..
itu cara akak la..
maklum la suri rumah je..
banyak masa untuk benda lain yang lebih penting jugak..
pendapatan??anggap tu duit sampingan saje la..

missbby said...

tepuk dada tanya selera..sama jugak cam saya..saya takmau kejar semua tu..janji ada reader, saya menulis kerana saya minat.:)..yang penting saya setia dengan aizatshafiq.com..:)

Haw said...

bikin suspen.. tak payah laa berhenti berblog..

aizatshafiq said...

@ayaz

hehehehe...mungkin kah ade kejutan lepas ni?...
tak taw....tak taw...
=)

aizatshafiq said...

@diana

thanks for pandangan tu kak...
=)

aizatshafiq said...

@missbby

tu la...
bila terlalu kejarkan semua tu...
nanti susah pulak...
macam terlalu terikat dengan blog kan?...
hmmm

thanks sebab masih setia dengan aizatshafiq.com...
=)

aizatshafiq said...

@haw

berhenti atau tak?...
tu masih lagi menggunakan perkataan "mungkin"...
hehehehe...
tengok pada kesesuaian dulu...=)

Unknown said...

ingat tujuan asal

tapi siriusly, i hate traffic hunter.

aizatshafiq said...

@ery farieha

betul tu...
dulu memang traffic hunter gile2...
tapi bila sedar balik...beban jugak sebenarnye...
=)