March 14, 2010

Tips Temuduga


Salam...Hari ini full...so aku tak sempat nak update blog sangat...hari ni jugak aku pergi PWTC...coz kitaorang punya college dah di jemput untuk seminar kat PWTC anjuran MARA...Maklum la...kitaorang punya college di bawah payung MARA...secara tak langsung diberi peluang untuk menghadiri seminar...

Sampai je dekat area PWTC...Jem bukan main lagi...penuh dengan kereta...Kebetulan kali ni ada tiga exhibition yang dijalankan serentak...termasuk la MATTA fair, dengan Wedding Exhibition...Jadi dekat PWTC keadaan yang amat sesak...

Orang ramai...semua dengan niat untuk mencari tempat di institut pengajian tinggi...Macam-macam gelagat yang kita boleh lihat...Ibu bapa, dengan anak-anak...sibuk untuk bertanya course-course yang sesuai untuk anak mereka...so banyak la ragam-ragam yang boleh dilihat...

Seminar aku berlangsung dari pukul 2.30 p.m. hingga 5.15 p.m...banyak input-input yang aku dapat berkaitan cara-cara untuk menghadapi temuduga kerja nanti...so...dalam entry ni...aku ingat nak share sikit dengan anda semua....

Antara tips menghadapi temuduga...berdasarkan 6P...

1P-Perancangan ( merangkumi sebelum, semasa dan selepas interview, persediaan yang perlu kita lakukan)
2P-Penampilan ( first impression yang orang tengok pada kita, so this is important)
3P-Pengetahuan ( knowledge, samaada apa yang kita belajar @ pengetahuan am)
4P-Pengalaman (pengalaman kita, samaada kita pernah bekerja dimana2 syarikat)
5P-Penilaian ( penilaian terhadap diri kita, sesuai tak kita akan jawatan tersebut)
6P-Pasrah (tawakal dan selalu berdoa kepadaNya)


p/s: Gambar kat atas tu persembahan kebudayaan kat Entrance...time tu aku nak balik dah...sempat snap satu gambar je...

4 comments:

Unknown said...

yg pnampilan 2 aku kurang kit...
tp yg pengalaman 2 aku tip top la....huhu

+ miss cekodok + said...

tq for da tip....
giv benefit to others...

aizatshafiq said...

luz a.k.a permataputih-

kena tingkatkan lgi penampilan la tu...

pengalaman nanti boleh la kita share2 ye...

=)

aizatshafiq said...

+ miss cekodok + - u r welcome...=)