March 24, 2010

Isu plagiat lagi....

Aku paling bengang...Korang bengang tak bila entry korang di plagiat secara terbuka...Tanpa rasa bersalah mengambil isi-isi entry itu sebagai hak atau karya diorang?...Aku rasa isu ni tak perlu nak heboh-heboh sangat...tapi sekadar nak meluahkan rasa tak puas hati aku kat bloggers ni...

Aku malas nak reveal dia punya URL...jap gi tak pasal naik pulak traffic mamat tu...Aku malas nak mempopularkan dia...Malas nak tolong dia naik kan rating...Tapi aku tau yang dia akan baca entry aku...Sebab apa aku marah?...

Sebab ni dah DUA kali entry aku di plagiat...oleh mamat yang sama...Entry yang dia tiru...kedua-duanya untuk project alpha...yang nuffnang anjurkan...Dah terang-terang pulak tu di tiru...Kira tak ubah ayat langsung...Macam pakai copy and paste je...

Elok sikit kalau dia type balik ayat-ayat tu...Dah ramai sangat bloggers yang mengadu apabila entry mereka di plagiat...Sebab kadang-kadang diorang ni sekadar ambik dan terus post kat blog diorang...Tanpa mengambil kira hak bloggers yang lain...

Isu ni semua orang dah tau...dan masih lagi ada bloggers-bloggers yang tak mengambil tau akan sensitiviti isu ini...

Pengambilan secara copy and paste tak salah...tapi kena la bagitau dari mana sumber tu...Ni bukan sekadar main cilok je...Secara terang-terangan...Post kat blog diorang...Jadi benda tu jadi hak mutlak diorang...betul ke macam tu?...

So..kat bawah ni aku nak tunjuk sikit entry yang telah diambil point dari entry aku....


Kalau korang perasan dalam entry No Sweat!...Advantage yang aku tulis...Tu aku untuk guna ayat sendiri...
then, ia telah di copy balik...


Penutup untuk entry aku...Cuma last sekali..di tambah rakan-rakan...Perasan tak?...


Susunan table yang lebih kurang sama dengan table aku...
Termasuk la 2 biji botol air tu...
Perasan tak?...


Point botol air...sama dengan point aku untuk "My Favourite Surfing Spot"

So...aku dah tunjuk persamaan dalam entry kitaorang...Jadi korang sendiri faham kan...Ok2..Aku bukan lah nak marah kepada tuan empunya blog...Tapi just nak bagi info...yang kita kalau boleh bekerjasam dalam blogging...Tambah-tambah kedua-dua entry ni adalah untuk project alpha nuffnang...

Jadi apa salahnya kalau kita cuba gunakan ke kreativitian kita untuk membuat satu entry yang baik...Inform kan dari mana sumber tu diambil...Jadi tak menimbulkan kemarahan orang lain...

So...Think about it ok...

14 comments:

miza ismail said...

eyup.saya perasan bnda ne..
saya dah baca entry ne 2 x..
1 kat blogawak n 1 agi blog orng len....
sama jee neee...heran gak

FiesyaaChacha said...

yang tang surfing port tu yg taleyh tahan tu.. nmpk sgt dya copy cume gne his own pic. haish. you da tegur ke that blogger?

@cik_ezati said...

i pnh kot ad kt tmpt u
mmg bikin panassss je kottt
huhu

xtahu laa pe mslh dorg yg ske sgt plagiat nie
pelik betolll
aishh

u xtegur ke blogger tuu??
mmg laa sharing is caring tpi b'agak laaa kott 'sharing' tu pon kan3
huuu

aizatshafiq said...

nur solehan-

hairan...memang hairan...

saya pun hairan jugak...

hmmm...

aizatshafiq said...

fiesyaaChacha-

dah tegur dah...

tapi nak buat camne...

dia buat jugak...

aizatshafiq said...

zati-

btol2...

kita kena la sama-sama jaga hak antara satu sama lain...

dah tegur dah...

tapi sama juga...

Seri Bahasa said...

di alam cyber semua akan berlaku, soal copypaste memang dah jadi lumrah untuk para bloger. seri yang selalu blogging kat indonesia kadang terjumpa sampai 4-5 entry yang sama.

tapi kalau ikut etika haruslah sertakan link entry asal. seri rasa dia lupa kot.

♥Atiqah♥ said...

waa tkutnya.. ada jugak manusia cm tu.. dia copy2 pun, sure dia xkan menang..buang tenaga dia dan tambah dosa je.. sbb awk yang submit dulu kn..

aizatshafiq said...

seri bahasa-

dah tegur dah...

tapi still buat...

cmne tu?...

aizatshafiq said...

atiqah-

yup...

saya yang submit dulu...

tapi tak best la bila ada entry yang lebih kurang sama...

huhuhu...

Lembaga Pelatihan said...

Ada caranya membuat posting yang baik tetapi tidak menjadi plagiat... plagiat harus dihentikan...!!

aizatshafiq said...

lembaga pelatihan-

tepat sekali!!!...

Cikgu Dahlia said...

nasib xde orang sudi plagiat entry aku yang ntah apa2 tu..hehe

sape mamat / minah xbertamadun tu? jom kita banned reramai..hehe..ops itu mcm mberi trafik laks..

aizatshafiq said...

dahlia-

takpe2...

aku rasa dia dah baca entry ni...

harap sedar la...

=)