March 13, 2010

Penerbit syok sendiri?

Morning everyone...Semalam aku tido agak awal...so tak sempat nak update blog sebelum tido...So..semalam aku ada la jugak tengok drama Melayu kat TV3...Tapi apabila makin lama aku tengok makin menyampah...sebab jalan cite kebanyakan cite-cite ni dah boleh predict...dah boleh tahu dah macam mana cite tu...Jadi kalau tengok cite tu kita dah tau ending dia macam mana...

Tu sebab pertama....sebab kedua...

kalau korang perasan...banyak cite-cite Melayu dah nak jadi macam cite omputih...ada anda semua perasan?...kalau korang tengok sekarang diorang dah nak tiru gaya-gaya mat saleh...siap kadang-kadang ada scene kissing, bukak sana, bukak sini...is that proper?...

Perlu ke kita nak tiru gaya diorang?...kita masih lagi berada dalam negara Islam...jadi adakah perlu kita tunjuk contoh-contoh sebegini...tambah-tambah yang berlakon untuk scene-scene macam ni semuanya orang Melayu...tak malu ke?...Lagipun perceritaaan dalam cite Melayu ni dah boleh nak jangka macam mana...Ada satu drama dalam tv3 tu...aku rasa mengarut sangat...sangat2 mengarut....macam tak relevan la diorang nak buat cite macam tu...Nak tarik perhatian kanak-kanak?..aku rasa kurang...budak-budak sekarang pun dah demand...

Jadi aku tengok ada diantara penerbit-penrbit drama ni macam syok sendiri...dengan drama yang kadang-kadang tak dapat memberi apa-apa makna dalam kehidupan...Tapi bukan semua penerbit macam tu...ada jugak diantara mereka yang berjaya menerbitkan drama dn filem yang berkualiti...Cuma sekarang aku rasa, semakin ramai yang nak menerbitkan drama...tanpa menjaga kualiti drama tersebut...

yang penting adalah kualiti bukan kuantiti...

6 comments:

Unknown said...

1st...saya setuju dengan entri ni...kebanyakannya syok sendiri

aizatshafiq said...

Bean Moreno- Btol...

tiada yang cuba mencari kelainan...

plot crita yang sama...

Fahim 'n Alin said...

bila la omputeh nak tru kte lak..hek3

hanis aleeya aka gadis sepi said...

Tengah cuba perhati cerita Hotel Mania.. Kalau-kalau ada kelainan..

(sambil2 mengintip AdAm and DaFi)

Katanya tak ada babak dalam kereta, langsung. Okey. Nak tengok kalau ada yang sesat.

Kalau tak ada memang pecah rekodlah.

aizatshafiq said...

Fahim 'n Alin-

harap2 one day...

selagi kita tak cuba tiru diorang...

aizatshafiq said...

hanis- Hotel Mania...

Quite nice...setakat nie rasenya tak pernah lagi tengok Malay punye musical drama...

nice effort from them...