February 27, 2010

Anak Derhaka

Petang tadi lepas solaat Jumaat...aku lepak-lepak depan TV...sambil-sambil tengok telemovie "IHSAN" kat TV3...Kisahnya pasal anak yang lupa diri dan menderhaka kat mak bapak dia...sampai mak dia datang dari kampung pun buat tak kenal sebab takut isteri kenal mak dia maklum la...orang kampung....last-last...dia akhirnya gila...lepas tu bila dia balik nak cari balik mak bapak dia, mak dia dah meninggal....so...boleh tahan jugak la telemovie ni...tangkap sedih jugak la ending dia...

part yang aku paling suka...time bila dia balik nak jumpa mak dia...sampai je kat umah...mak dia dah meninggal...pastu dia meracau tak tentu hala....sampai la dia dapat balasan lepas tu meninggal sebelah mak dia...lepas tu...di kisahkan macam mana azabnya jenazah sebelum dikebumikan...memnag boleh dijadikan iktibar sangat cite ni...

tapi yang aku agak kecewa...cite ni start sebelum solat jumaat...jadi aku dapat tengok pun part-part last je...kira tengah-tengah cite tak tau sangat...sepatutnya aku rasa kisah pedoman macam ni patut buat time kat mana ramai orang tengah tengok tv...masalah nya...time cite tu...tadi ramai kaum-kaum lelaki yang pegi solat jumaat...so tak sempat la...mungkin ada jugak yang terlepas cite tu...

Aku dapat rasakan yang karya oleh Murali Abdullah...dan dilakonkan oleh Zamarul Hisham, Kartina Aziz, Zafrul dan ramai lagi...boleh sangat bagi impak dalam diri penonton...sebab sebelum nie...aku rasa tak pernah lagi aku tnegok cite yang agak detail dari segi balasan terhadap orang yang derhaka terhadap mak bapak dia...

SALUTE....kat semua yang menjayakan citer nie...

last sekali dalam cite tu...ada satu mesej ringkas daripada pengarah...yang bertanya kepada kita..."Pernah tak kita lukakan hati ibu kita?"...walaupun sedikit...kerana hati seorang ibu ni sangat-sangat sensitif...

tu pesanan yang telah Pengarah tonjolkan dalam cite tu...

No comments: