January 3, 2011

Korang tahu tak CPR boleh menyelamatkan nyawa?

First of all, aku nak tanya korang, berapa ramai diantara pembaca blog aku ni yang pandai buat CPR ataupun dengan name panjangnye Cardiopulmonary Resuscitation. Bila bercakap pasal CPR ni, mesti ramai yang gelak-gelak. Macam take for granted la benda-benda macam ni. Eventhough benda ni penting.


Kali ni, aku nak kongsi pasal ni, sebab aku rasa CPR ni penting sebab mampu menyelamatkan nyawa. Ni pulak ditambah dengan Penyakit Lemah Jantung yang merupakan salah satu pembunuh utama di Malaysia. Korang perasan tak?

Hari tu, time aku training untuk safety ade di brief pasal ni. Pasal CPR boleh menyelamatkan nyawa. Tapi selepas 4-6 minit seseorang tu pengsan tapi takde pernafasan ataupun dengupan nadi. Tu yang aku tahu daripada facilitator yang bagi briefing kat aku time tu. Nak explain lebih-lebih aku bukan dalam bidang medical. Takut tersalah bagi info pulak nanti. Tapi kat sini, aku nak berkongsi kat korang pembaca-pembaca blog yang korang mampu menyelamatkan nyawa seseorang kalau korang tahu cara-cara nak melakukan CPR. 



Sekadar berkongsi dengan korang ape yang aku tahu. Sebab aku tahu, ramai lagi yang tak tahu ape tu CPR. Yang kita tahu kalau jadi ape-ape selalunya kita biarkan doktor ataupun pbsm je yang sampai. Tapi berapa lama masa yang diambil untuk mangsa tu diselamatkan. Tapi untuk korang yang tahu buat CPR ni Insyaallah boleh menyelamatkan nyawa.

Kat bawah ni pulak video macam mana nak perform CPR:


Harap same-same kita pelajari cara nak buat CPR ni ye. =)

4 comments:

Siti Safiyyah said...

arghh rugi dulu zamn join pbsm cikgu tak ajar mende ni..

aizatshafiq said...

@siti safiyyah

takpe2..
sekarang ni senang je...nak belajar tengok kat Youtube pun boleh...
hehehehe...

ijatnuar87 said...

pernah gak wat cpr nih,tp kat patung la...kalu kena gaya, yg betul la,tulang rusuk blh patah kan...btol tak?

Ammar said...

Kena belajar cara nak buat CPR ni.... penting jugak benda ni