September 28, 2009

Siapa salah?...

apabila bermulanya musim perayaan...kenderan akan mula berpusu-pusu di jalan-jalan...tentulah dengan satu tujuan untuk pulang kekampung...
tapi sedar tak kita yang tiap kali ops sikap dilancarkan...bukan main lagi statistik kemalangan jalan raya dalam sehari meningkat secara mendadak...
kt mane silapnye?...
kite pun tau yang ramai telah mati dalam kemalangan jalan raye waktu kite semua tengah menyambut aidilfitri baru-baru nie...
habis tu sape nak dipersalahkan?...

aku ade satu citer...pasl pemandu-pemandu yang boleh kate tak reti bahase la...ni time aku drive kt kampung aku...aku tau la...
semue orang nk cepat termasuklah aku jugak...
tapi jangan la sampai nk menyusahkan orang lain...tengah-tengah aku dok queue kt traffic light...
biase la...panjang2...kadang2 sampai 2,3 kali traffic light bru lepas...memang la kite bengang jugak kn...
tapi sape lagi bengang?

a. orang yang bengang beratur lame kt traffic light tu ke...
b. orang yang potong queue yang tak reti nk beratur....

tgh2 aku dok beratur...ade sebijik kete nie la...boleh kate nk tunjuk gangster la...potong depan kete depan aku...kete depan aku tu tak nk bagi...ape lagi...boleh kate nk xcident kt ctu jgk la....
aku hon la...
pastu smpai je kt traffic light satu lgi...aku parking sebelah kete die...tengok muke die sket....
agak2 die tgk blk tk?....

biase la klau org dh buat salah...so..kat cni sape yang tak reti nk bawak kete?...
aku pon tak phm la sebab ape...ramai sangat kt luar sane tk reti nk sabar sket?...

1Malaysia?....
jauh lagi selagi ramai orang bersikap pentingkan diri sendiri...

4 comments:

paraxixth said...

heh.gambar negara mane tu? thailand ke india?

mmg bende nie dah menjadi satu tradisi la kat negara kita. ops sikap nie hanya membenteras memandu laju di atas hiway kan?

ade ke ops sikap tahan stu2 kereta. kalau ada kasi tau gua. gua nak cepuk kepala polis tu. lagi menyebabkan jam saja.

bagi gua tak guna kalau buat ops sikap banyak mana pun kalau xde kesedaran sivik tentang betapa pentingnya orang yang tersayang.

ps: media massa sila buat iklan tentang kemalangan maut yang dasyat

nuffnang lu macam menarik

aizatshafiq said...

btul2...
aku stuju...
pttnye media massa tunjuk gmbar2 real kemalangan...
kt youtube banyak...

tpi biase la...media massa negara kita ni kne kontrol..
mcmmane nk tunjuk iklan2 yang dasyat2...

thanx bro...

Zayani Zulkiffli said...

haha..kdang2 bngang jgk la ble deorng yg salah,kte jgk yg dpersalahkn..huhu

kdang2 jgk ade stengah org yg nk tnjuk gnster,tp tak brtempat..org hon tnde ie salah,tp die tak sdar,sipa kuar kreta ajak gadoh lg..huhu..ape rkyat malaysia mcm ni?

btol jgk ckp paraxixth tu,media massa kne bt iklan mnakotkn tu..ni tak,psal artis nk brcerai pon nk sbok..perh..

aizatshafiq said...

btol2...
medis massa kt negare kte nie byk close up pasal kahwin-cerai artis je...
byk yg spatut di tunjukkan untuk dijadikan iktibar simpan biar b'habuk...

so..mcmane org nk tkut?..