May 8, 2012

Tamat sudah pembacaan Rich Dad, Poor Dad


Tamat sudah. Habis jugak aku baca buku yang bertajuk Rich Dad, Poor Dad hasil tulisan Robert T. Kiyosaki dan diterjemahkan oleh PTS publications. Lepas dah baca buku ni, memang betul-betul membuka pemikiran aku tentang konsep kewangan yang sebenar. Kalau sebelum ni memang aku tak boleh bezakan sangat antara :

1. Aset
2. Liabiliti

Tapi lepas dah baca buku tu dengan penerangan yang lebih mendalam memang senang untuk faham dan mengubah persepsi aku terhadap sistem kewangan yang kita ada.


Secara ringkas, kita selalu diterapkan dengan pemikiran yang perlu belajar di universiti, dapat keputusan cemerlang. Lepas tu, dapat pekerjaan yang menjamin masa depan. Lepas tu kerja, bayar bil, bayar cukai sampaikan kita tak ada peruntukan diri sendiri. Seperti mana aku jugak macam tu la. Tapi bila dah baca buku ni membuka pemikiran aku dari pemikiran konvensional terhadap kewangan.

Jadi kalau nak tau lagi apa isi kandungan buku ni. Korang boleh la dapatkan buku ni kat pasaran. Memang berbaloi. Harga pun tak mahal, dalam RM 21.00 je. Sangat berbaloi dengan nilai ilmu yang dapat dalam buku tu.

P/S : Menambah pengetahuan dalam bidang kewangan pula. :)

No comments: