January 7, 2015

Kad Kredit | Biar papa, asal bergaya

Biar papa, asal bergaya.

Aku cukup tertarik dengan tajuk yang dibincangkan dalam JOHARA pagi ni. Pasal Gen Y yang sanggup berhutang untuk bergaya dan mengikut kehendak. Bukan kerana ia menjadi satu keperluan. Tapi aku tak nafikan, zaman sekarang ramai yang terlalu mengikut trend dan bukan mengikut kemampuan. Asal suka, cantik, minat terus beli. Tapi implikasinya?

Google
Aku pernah menjadi mangsa kad kredit. Ini kerana terlalu terpengaruh dengan Cash Rebate yang ditawarkan. Sakit. Betul-betul sakit. Bila aku terlalu ikutkan kehendak hati untuk sesuatu barang aku terus "SWIPE". Lama kelamaan hutang kredit kad makin tinggi.

Walaupun nilai tak banyak. Dalam RM3000 macam tu. Tapi aku tak settlekan habis. Jadinya tiap-tiap bulan interest pun naik. Sampai kan aku tengok nilai hutang yang RM3000 tu macam tak bergerak. 18% interest dari RM3000. Tak ke dah RM540 setahun. Ye. Setahun tapi kalau tak istiqamah bayar tiap-tiap bulan memang sakit. Last-last bila dah tahan, aku pejam mata keluarkan duit simpanan untuk settlekan semua hutang. Baru lega.

Bagi aku, kad kredit ni kadang menjadi keperluan. Sebab pada zaman sekarang ni, kebanyakan transaction online, contoh beli barang melalui ebay, lazada dan banyak lagi la memang perlukan kad kredit. Sebab itu aku perlukan kad kredit. Bukan apa, kalau kita beli barang online ni lagi murah kalau nak dibandingkan kalau beli kat kedai.

Ada juga mereka yang memanipulasi kad kredit untuk memberikan satu keuntungan kepada mereka. Tapi yang tu kena berhati-hati. Kena pandai menilai dan pandai mengurus. Kalau tak sangkut jugak beb.

Apa-apa pun, semua tu terletak pada diri kita jugak. Terpulang pada kita nak guna atau tak. Yang penting kita fikirkan kesannya akan datang.

No comments: