January 24, 2015

Apa itu Central Depository System (CDS) ?

Apa itu CDS account?

CDS bermaksud Central Depository System. Tujuan CDS ni adalah untuk kita letak duit kita untuk kita membuat pembelian dalam Bursa Saham. Kalau kat Malaysia dengan bahasa mudah BSKL. Sebab kalau kita ada duit sekalipun, kita tak boleh nak pembelian kalau tak ada akaun CDS ni.


Baru-baru ni aku baru sahaja buka akaun CDS dekat RHB Investment Bank. Mudah dan cepat. Segala yang aku nak tau dijelaskan oleh kakitangan RHB tu sendiri. Sampaikan setiap detail pada surat aggreement pun diorang explain satu-satu. Supaya aku senag faham.

Yang tu baru betul, sebab sebelum ni aku pernah terkena dengan seorang agen mutual fund. Yang langsung tak explain apa yang perlu aku sign. Yang penting aku sign. Salah aku jugak sebab tak particular pasal tu. Last-last bank hantar surat sebab nak tolak duit dalam akaun aku. Padahal kalau ikut pada awal mula aku sign agreement aku dah cakap siap-siap kat agen yang aku memang tak nak buat penolakan direct dari akaun bank. Dah cakap pun macam tak peduli je. Macam tak respect customer la pulak kan?

So, bila dah ada akaun CDS ni boleh la start trading. Yang penting sebelum start trading tu kena belajar dulu. Aku pun masih lagi belajar untuk faham. Ilmu perlu dicari untuk berjaya. 

Kan?

No comments: