January 12, 2015

Gadis Bertudung dipeluk Artis Korea

Terkejut. First impression aku bila aku jumpa gambar ni. Pada mulanya bila kawan aku cakap "eh, ko ade tengok tak video gadis Melayu bertudung kena peluk dengan artis Korea?" . Aku buat tak tau je. Tapi bila aku tertengok gambar ni. Aku terkejut. Dekat mana sensitiviti orang Islam kita sekarang. Lepas tu bertudung. Aduh.
 
 
Kenapa boleh jadi macam ni. Sensitiviti orang Islam. Aku sebagai seorang lelaki pun jadi segan. Aku tau, isu ni akan jadi viral dalam media social. Ramai yang akan mengutuk dan mencerca. Tapi aku rasa semua perlu bersatu untuk mengetahui apa punca sebenar sampai jadi macam nie.
 
Pada pendapat aku,
 
  1. Kurang didikan agamakah? Walaupun diorang ni bertudung. Pakaian pun tak lah ketat. Tapi mereka sanggup diperlakukan macam tu.
  2. Panduan dari ibubapa? Ibu bapa terlalu sibuk? Yang aku tahu konsert ni diadalan di Kuala Lumpur. Adakah ibu bapa terlalu leka sampaikan tak beri tunjuk ajar pada anak-anak. Ataupun anak-anak dibiarkan terlalu bebas?
  3. Terlalu fanatik terhadap artis Korea. Ramai. Aku tengok ramai, terutama budak-budak  sekolah yang terlalu terpengaruh dan taksub dengan artis Korea. Sangat.
  4. Kawalan penganjur yang longgar. Penganjunr yang tak hiraukan sensitiviti rakyat Malaysia.
 
Baru-baru ni dalam rancangan ExtraVaganza pun kalau tak silap aku dah ada yang dikecam sebab berperlakuan yang tak patut. Tapi kali ni nampaknya lagi teruk. Walaupun tak tersebar di televisyen, tapi aku rasa pengaruh media sosial zaman sekarang ni lebih mendapat perhatian ramai.
 
Apa-apa pun, aku rasa kita patut lebih membentuk dan menyedarkan. Dan perlu mengecam sampaikan terganggu emosi mereka. Cukup untuk kita tegur dan nyatakan apakah kesan dari segi agama dan sosial. InsyaAllah. Mereka akan sedar.


No comments: