January 16, 2015

Drama Akasia TV3 selalu tunjuk Melayu kaya.

Pukul 7 petang.
 
Aku rasa kebanyakan daripada kita mesti tengah mengadap TV kan. Terutama sekali TV3. Sebab time tu ada drama yang selalunya memang mendapat rating tinggi daripada penonton kalau nak dibandingkan dengan rancangan lain.
Betul tak?

Tapi perasan tak yang selalunya kisah drama yang disiarkan kebanyakannya ada persamaan antara jalan cerita setiap drama yang disiarkan. yang pukul 7 tu je la. Contohnya;
  • Orang melayu ada bisnes sendiri. Company besar.
  • Orang melayu pakai kereta besar.
  • Orang melayu ada rumah besar. Banglo juta-juta.
Betul tak?
 
Bagi aku la kan. Sebab apa tak tunjuk kehidupan Melayu yang sebenar?. Aku pun melayu. Kisah secara realitinya. Sebab aku rasa macam dalam drama ni macam tipu je. Sedangkan kehidupan kebanyakan orang melayu kat luar sana bukanlah macam tu. Tapi kalau cerita-cerita macam ni boleh jadi pemangkin pada kita untuk Berjaya apa salahnya kan?
 
Kadang-kadang tu dah macam cerita dongeng. Sekadar untuk hiburan. Yang tak bestnya ditayangkan pada waktu Maghrib. Waktu paling singkat untuk menunaikan tanggungjawab fardhu. Last-last nanti semua tunggu sampai pukul 8 baru nak solat. Tak pun kalau yang solat tu pun boleh hilang konsentrasi sebab nak kejar cerita tu takut terlepas. Adoii..

Aku pun kadang terpengaruh jugak. Tapi memang tak dapat nak follow la hari-hari. Sebab kerja. Tapi kalau sekadar nak melepaskan pwnaat lepas kerja boleh la layan jugak kan. Tapi kalau nak follow hari-hari memang tak la. Lagi pun drama Melayu ni stereotaip. Memang dah tahu ending macam mana. Jalan cerita pun dah boleh agak.

 Kan ?
 

No comments: