January 7, 2015

Berita TV sila lebih telus. Hutan? Banjir?

Ramai mereka yang baik hati dekat Malaysia ni. Kita boleh tengok banyak sumbangan yang para sukarelawaan dapat. Tak kira la dari segi makanan, pakaian, peralatan mahupun kerahan tenaga. Cukup sedih bila kita terkenangkan kejadian terburuk yang berlaku di Kuala Krai apabila satu kampung ditenggelamkan banjir. Aku bersimpati kepada mereka yang menjadi mangsa. Semoga tabah hendaknya.

Tapi...

Bila aku tengok liputan berita kat TV. Seolah-olah mereka yang berada dalam liputan berita tu seronok dan bergembira. Walaupun pada hakikatnya mereka tidak merasakan langsung keadaan disana. Aku tak faham. Perlu ke mereka-mereka ini berlakon semata-mata untuk menunjukkan yang mereka sedang membantu?

Adakah media kita terlalu berat sebelah?

Al Jazeera. Satu liputan berita yang telus. Yang memaparkan keadaan yang sebenar. Tak kira kat mana sekalipun liputan berita yang diberikan sangat adil. Maklumat yang disampaikan tak berat sebelah pun. Dan maklumat tu yang semua orang nak tahu. 


Kadang-kadang aku tengok berita TV kat Malaysia tak tahu apa sebenarnya yang disampaikan. nak menyampaikan maklumat ke? Nak memuja satu pihak ke? Nak mengutuk satu pihak yang lain ke? Yang aku nak tahu maklumat tu perlu disampaikan secara tepat. Tak perlu nak berat sebelah kepada mana-mana pihak.

Semua orang tahu menilai.

Tapi...

Apa sebenarnya punca banjir sampai seteruk ni agaknya? Aku rasa post mortem amat perlu. Kurang faham bila kejadian banjir dikaitkan dengan penggondolan hutan. Lain la kalau tanah runtuh. Ya. Aku percaya. Penggondolan hutan?.. Banjir? Kaitan? 

No comments: