October 12, 2009

Malaysia ke Oversea?


tgh sibuk2 dok pening psl report nie...sempat jgk aku terfikir...lepas aku blajar nie...
nk ke aku sambung blaja kt oversea...atau sambung jer kt malaysia nie...
tipu la klau aku kate aku tak nak sambung studi kt oversea tu kn...
tpi layak tk aku nk ke sane?...
bukan juz dari segi akademik...tpi jgk dri cara hidup aku...pegangan agama aku...
biase la...ble dh dok kt negeri org nie mudah la plak kite lupe diri....tmbah2 mak bapak jauhkn..lgi la bebas hidup kt sne...

aku terfikir jgk...ape tujuan sebenar aku nk sambung belajar kt luar...

adekah aku nie mmg nk blajar ?...
atau
juz sekadar nk jalan2 kt negara org...

maklum la...ble dh dapat sponsor tu...
ape lagi kn...
byk jgk yg aku dpt taw dri membe2 aku kt oversea yg cite2 psl life kt sne...
dgr2 cite ramai plak yg repeat paper la....
tu la yg aku dpt taw...
jdi kt cni aku hairan la...
diorng dpt sponsor riban2...tkkan sekadar nk habiskn duit jer...
pastu tk dpt pulangan...
mcm mane dgn harapan mak bapak diorang kt malaysia nie?...

jdi semua dh lupe dgn tujuan asl gi kat sne...
aku bukanlah maksudkan semua org yg blajar kt oversea tu mcm tu...
sape yg termakan cili tu terase la pedasnye...
hahaha...

ape2 pon...
aku rase aku nie still tk layak nk berada kt oversea tu...
mklum la...
pegangan agama pn aku yakin yg aku masih tk kuat...
jadi nk menempuh plak life yg sememangnye jauh sekali dari life kt malaysia nie...

so...
ape pandangan korang tentang studi kt oversea nie?...






13 comments:

Rara said...

bg daku..xperlu la stdy kt oversea..kalo ase pggn idup tuhh xbpe nk kuat sgt..mksud pggn idup tu,dr segi agma,mental n fizikal gk..kt msia ni pn oke wut system educations nye.. :D

Unknown said...

belajar kat malaysia lagi best..in my humble opinion ;)

bspotgurl said...

ishk study mmg IMPORTANT wokey.. jangan sesekali kita ckp taknak study nanti kita menyesal lak dikemudian hari.. why not u apply university di msia & o/seas together then you fikirlah dari segi ekonomi you samada budget ke o/seas to okay ke or expensive. if mahal, study je kat msia ni

aizatshafiq said...

Rara- btol jgk pandangan cik rara tu...

bttr confidentk n pegangan idup dlu...

bru tk lalai kt sne nty...

insyaallah...

aizatshafiq said...

chipsmore- tgh dok survey2 jgk skarang nie...

tpi tk taw lgi nk smbung kt mne kt m'sia nie...

aizatshafiq said...

bspotgurl- for sure study tu important...

tkkan la tknk sambung plak kn..

klau dibandingkan dgn m'sia...mmg study cost kt oversea lgi mahal...

sbb diorang pn business kn study diorang kt sne...

tpi...

byk yg b'pendapat..study kt oversea tu lgi sng dpt keje...

btol ker?...

Panglima Arep said...

belajar kat m'sia bes...
ade mcm2...
heheh... better m'sia than ever...

aizatshafiq said...

zakwan- btol3x...

aku stuju dgn pendapat tu...

biase la...klau member2 rmai yg blajar kt oversea..

tk jelez ker?...

hehehe...

Faizalpj said...

selalu nya study kat oversea mmg tak balik dh le terus keja kat sana.tapi yg penting niat.selalunya sblum gi oversea diorg kawin dulu..takut nafsu pelik nnti

aizatshafiq said...

faizal@pejay- cadangan yg bgus...

tk la kt sne nk menggatal ngn pmpuan mat salleh kn?...

hahaha...

tbe2 singgah said...

bg ak xsmestinye xkuat pgngn agama, physical n watsoever y akn distract kte nk study oversea. kwn2 ak ad je y duk oversea y klo dlu cm sampah je dh jd cm baek gler.
lgpn duk lua msia neh bleh bkk mata kte ngan bnd2 y kte xprnh mik ksh. melihat msia dr kaca mata luar. bg ak serius best r. byk bnd baru ko bleh tgk.

so, evrything dpends on ur own soul. u owe it, u decide. do ur best dude!

aizatshafiq said...

tbe singgah-btol3x...

mmg ade yg berubah hati dri ke arah yg lebih baikk....

tpi ade jgk yag sebaliknye....

t'pulang pde niat kite....

ape2 pn thankz for ur comment ...

nadiazakaria said...

stadi obesi?tgk la,klu equipmnt dyorg better dr msia,baek smbung..

klu tak,baek stadi kt msia..msia is not bad after all kn? :)