May 29, 2016

Saham amanah, pendapat aku.

Dah banyak kali orang cadangkan aku untuk ambil saham amanah. Tak kira la, Public Mutual mahupun CWA. Sebab aku dah pernah ambil saham amanah tapi tak tolak daripada gaji. Cuma ambil melalui bayaran bulanan. 

Al-kisahnya, aku masuk dan beli saham amanah daripada CWA kalau tak silap aku saham amanah Dali Equity. Yang mana pada masa tu, boleh dikatakan price trend untuk saham amanah ni agak tinggi. Lebih kurang 20% dalam masa 3 tahun. Ya, pada mulanya aku tak tahu apa-apa pun pasal pasaran saham ni. Dan bila aku beli saham amanah sebanyak RM500 tapi nilai saham amanah dan juga ditolak dengan kos-kos lainnya. Nilai lebih kurang RM480. Sampai sekarang masih lagi berada di bawah RM500 seperti yang aku bayar pada mulanya.


Pendapat aku mengenai saham amanah.

Saham amanah merupakan salah satu cara untuk melabur saham tanpa perlu kita ambil tahu secara terperinci disebabkan pelaburan kita diuruskan oleh mereka yang berkelayakan dan berpengalaman seperti Public Mutual, CIMB-CWA, Manulife dan banyak lagi.

Saham amanah mempunyai kos-kos yang menyebabkan kita perlu tolak untuk kos pengurusan terhadap pelaburan kita. Kos-kos tersebut bergantung kepada bank yang kita ambil.

Semakin banyak kita simpan semakin tinggi keuntungan. Tapi untuk berapa lama. Adakah kita perlu untuk tunggu selama 10 tahun atau pun kita boleh capai nilai keuntungan yang sama kalau kita melabur dalam unit saham ekuiti.

Kita kurang pasti dengan kos-kos yang terlibat. Pengalaman aku bila aku bertanya pada agen-agen saham amanah, selalunya mereka kurang pasti dan tidak terangkan secara terperinci tentang kos-kos yang terlibat. Aku

masih ingat ketika mana aku tak tahu, aku beli saham amanah RM500, ingatkan nilai saham amanah tu RM500, rupanya kurang. Sebab kene tolak kos-kos lainnya.


Pendek kata, saham amanah ni kita wakilkan orang lain untuk mengurus duit kita tanpa perlu kita pening. Sebab semua tu diuruskan oleh mereka-mereka yang berkelayakan. Tapi setakat ni dalam setahun aku terlibat dalam pelaburan saham ekuiti. Aku rasa aku lebih berminat untuk urus duit aku sendiri. Dengan keuntungan yang aku dapat lebih dari 20% untuk masa setahun.

Konklusi:
  • Saham amanah diuruskan oleh Fund Manager.
  • Saham amanah terdapat kos-kos pengurusan.
  • Saham amanah boleh dikatakan 'hassle free' tak perlu pening-pening pasal untung rugi. Yang penting untung.
  • Keuntungan sesuatu saham amanah itu bergantung kepada fund manager.

P/S : Sebarang komen amat dialu-alukan.

No comments: