May 15, 2016

Cara untuk dapatkan Macbook dengan harga murah daripada pasaran.

Bulan lepas kalau korang masih ingat aku ada tulis satu entri pasal Macbook aku yag dicuri ketika parking di KLIA 2. Lepas dari itu, memang aku dah tak ada laptop untuk buat kerja cuma harapkan iphone dan juga tablet Acer Iconia yang dah lama aku tak gunakan. Jadi pencarian untuk aku beli Macbook baru.

Kali ni aku nak kongsikan cara aku cari harga Macbook yang paling rendah aku boleh dapat dengan harga yang paling rendah.

Mudah.my
Aku tak kisah kalau aku beli daripada Mudah .my. Sebab Macbook Air 11 inch yang aku pakai hari tu pun beli di Mudah.my. Aku beli dari seorang warganegara Canada yang bercadang nak keluar dari negara disebabkan dia dah habis urusan kat Malaysia. Yang paling best, Macbook yang aku beli time tu dapat denga harga yang agak murah dan juga disertakan dengan resit. Baru dibeli dalam masa sebulan. Aku dapat dengan harga RM2400. Sebab time tu Macbook Air 11 inch yang baru berharga RM3,199.
Tapi bila dah beli kat Mudah ni memang ada risiko juga. Sebab sebelum aku beli Macbook aku ni, aku pernah ditipu oleh penjual di Mudah. Boleh tengok entri aku kat sebelum ni.

Machines Store
Aku beli Macbook aku ni di Machines, Midvalley. Nak dijadikan cerita bila aku tengok laman we Machines online store ada satu bahagian Clearance kat situ. Kat situ kebanyakan unit-unit barangan Apple yang dikategorikan sebagai Ex-Demo dan Open Box dijual kat bahagian tu. Dengan harga yang berpatutan dan lagi murah daripada unit yang baru. Boleh dikatakan semua model barang Apple ada dijual situ. Jadinya, “First Come, First Serve”. Kat sini aku dapat beli Macbook 12 inch pada harga RM3,670. Macbook baru time tu RM4,599.



Apple for Education Store
Kat sini pun boleh dapat murah. Especially untuk pelajar-pelajar. Tapi nak cakap murah pun tak lah murah sangat. Harga yang lebih kurang RM200 bagi setiap unit. Cuma perlu dibeli melalui online. Cntoh macam harga Macbook 12 inch, RM4,599 akan dikurangkan sehingga RM4,399.

Jadi tu antara cara yang aku dapat kongsikan kalau korang nak nak beli Macbook dengan harga yang murah sedikit jika dibandingkan dengan harga pasaran.

Satu lagi yang aku rasa korang juga boleh tengok nilai mata wang kita jika dibandingkan dengan USD. Sebab tu pun mempengaruhi jugak harga Macbook ataupun produk-produk Apple yang lain.



No comments: