March 18, 2016

Cara Penipuan di Mudah.my

Kebelakangan ni aku ada terima banyak comment pasal kes penipuan ataupun cubaan menipu di Mudah. Korang boleh refer entry aku sebelum ni.

Penjual di Mudah.my sering tertipu | Sindiket SCAM antrabangsa


Rata-rata komen yang aku terima kebanyakannya kes pembeli yang berasa dari luar negara. USA, Africa dan banyak lagi negara-negara lain. Semua nya boleh katakan konsep yang sama. Kalau korang tengok pada komen-komen yang dihantar. Jadi kat sini aku buat satu rumusan tentang konsep yang selalu orang cuba menipu berdasarkan komen-komen yang aku terima.
  • Kadar harga yang ditawarkan oleh pembeli dengan harga yang tinggi. Contohnya, macam sebatang pen kalau penjual nak jual baru RM10. Tapi pembeli tawar nak beli RM100. 
  • Pembeli katakan duit dimasukkan pada kadar segera. Hakikatnya, bila kita check balanca account memang tak ada pun. Aku pernah check dengan bank, kalau international deposit pun akan ada dalam floating. Kalau tak ada? sah-sah tipu.
  • Barang nak pos ke luar negara. Terus-terang aku cakap, mudah ni untuk orang Malaysia. Untul COD. Pos-pos risiko. Terpulang pada korang. Tapi pos ke OVERSEA? diorang tak boleh cari web lain ke? Ebay? yang memang ade international shipping?
  • Ugut FBI akan siasat kes. Tolong la geng. Tu semua cara nak takutkan korang je. FBI nak semak kes macam ni? Dah duit pun tak masuk dalam account ade hati nak ugut kat FBI. Memang tak la kan.
Semua tu cara penipu-penipu ni nak takutkan korang je. Bila korang takut korang akan pos barang walaupun diorang tak bayar payment. Nasihat aku sentiasa refer pada yang berkenaan, pihak bank tanya diorang. Betul ke payment ada masuk. Tapi kalau tak ada, abaikan saja.

Mudah ni bagi aku lebih prefer COD. Kalau harga kita letak diorang boleh mintak beli lagi mahal tak ke pelik? Oversea pulak tu. So, kat situ kita kena pakai kita punya justification.

Harap dapat berkongsi dengan korang semua.


1 comment:

Anonymous said...

Terimakasih Terimakasih Terimakasih