August 12, 2015

Ujang dan APO? dihentikan penerbitan


Selamat Tinggal. 

Kalau dulu, aku ingat lagi time-time sekolah. Memang boleh katakan tiap-tiap bulan aku beli Majalah Ujang. Seronok baca. Dah menjadi satu hobi pulak beli majalah ujang. Kalau tak silap aku time tu harga Majalah Ujang tu RM 3.50. Hari tu aku tengok rasanya RM 6.50. Sebab dah lama sangat tak beli. 


Aku baca news yang cakap MOY publications dah hentikan penerbitan majalah APO? dan Ujang. Jadi dah tak ada lah komik yang berasaskan lawak orang Malaysia. Yang sekarang ni, lebih diagungkan lawak Manga. Yang aku sendiri mengaku aku tak suka pun. Tapi aku ingat lagi, dulu time tu majalah-majalah komik Manga ni bersepah dah. Sampaikan ada member aku yang pantang miss tiap-tiap bulan. 

Disebabkan kos operasi yang tinggi dan tak mampu ditanggung dengan penerbitan komik tambah-tambah pulak sekarang ni bersaing dengan komik secara online, GST, matawang yang semakin jatuh banyak lagi sebab yang MOY publications tak mampu nak tanggung. Pembaca pun beralih ke arah komik berbentuk lain. Jadi, terpaksalah diorang hentikan penerbitan komik. 

Apa-apa korang kartunis Ujang dan APO? is the best. Dapat kekalkan konsep komik rakyar Malaysia. Semoga korang sukses di masa akan datang. InsyaAllah.

No comments: