August 18, 2015

Tips pelaburan oleh Financial Advisor Bank.


Pagi tadi aku singgah ke satu bank ni. Temankan seseorang nak tanya pasal account bank. Sekali bila dah jumpa dengan salah seorang financial advisor, En. Fuad, pastu mula la bercerita pasal investment ataupun pelaburan. Aku sendiri pun dah ada juga buat pelaburan sikit-sikit. Antara yang disebut pagi tadi.
  • Jangan letakkan duit dalam satu account. Kalau boleh untuk pelaburang dibahagi-bahagi kan.
  • Gunakan formula 4-3-2-1. Dah macam bola la pulak kan. Tu maksudnya 40% kalau boleh letakkan dalam satu account yag bagi pulangan tetap. Contoh macam Fixed Deposit. 30% dan 20% boleh letak dalam Tabung Haji ataupun ASB. 10% lagi tu kita boleh la letakkan dalam pelaburan berisiko tinggi macam stock market ataupun unit trust.
  • Kalau ada kelebihan, apa salahnya kalau beli emas. Untuk protect kita punya kewangan. 
Alhamdulillah. Setakat ni aku dah cuba untuk diversified pelaburan aku. Sekarang ni terlalu banyak yang orang cadangkan untuk pelaburan. Hartanah, emas, saham dan banyak lagi bentuk pelaburan yang ada sekarang ni. Yang penting bagi aku korang tahu apa yang korang buat. 


Sebab apa? 

Sebab kita yang perlu control duit kita. Yang penting ilmu je yang kita kena cari. Betul tak?

1 comment:

theikagenius said...

Yup. Betul tu. Saya sekarang jual emas. Kalau saudara nak berbisnes emas dengan saya boleh usha blog saya :

nurislamcorporation.blogspot.com

Saya memang penyimpan emas sejak usia 21 tahun lagi.