May 21, 2015

Taktik kedai tayar kaut keuntungan lebih

Pernah tak korang pergi ke kedai tayar?

Aku rasa semua orang pernah kan. Kalau tak tukar tayar, mungkin buat alignment dan jugak balancing tayar. Tapi korang perasan tak yang ada satu skrip yang diorang mesti, dan mesti akan tanya dan menyebabkan kita akan jadi serba salah dan secara tak langsung akan memberi kan keuntungan pada diorang, walaupun pada hakikatnya tak ada la teruk sangat.

Minggu lepas,

Aku ke kedai tayar nak buat alignment dan balancing. Pada mulanya okay.  Tapi aku memang dah pun jangkakan "the unexpected" sebab cara diorang meniaga ni senang. Sama je. Yang paling syok diorang nak tipu orang yang memang tak tahu apa-apa. Yang penting diorang dapat profit. Dah memang menjadi salah satu cara bisnes kot.

Bila dah buat alignment balancing semua, aku perasan satu je. Soalan yang akan diorang tanya,

Bos, Camber dah lari dah. Kena adjust camber ni.

Berapa? 

Depan belakang RM70, Kiri Kanan RM60.

Perasan tak? Skill tu je selalu. Padahal kalau ikutkan, camber tayar aku tak pun lebih satu darjah. Masih okay. Bila aku cakap tak payah la adjust camber tu lagi. Mula-mula la dia nak takut-takutkan aku. Tayar cepat haus la. Tayar rosak la. Tayar mahal la. Macam-macam la. Tapi aku berkeras jugak tak nak buat. So, dia tak buat. Kalau tak, memang tak pasal-pasal habis RM 140 lagi. Campur sekali dengan alignment balancing, RM 30 tak ke total dah RM 170.

Tapi itulah hakikatnya kedai tayar punya bisnes strategi. Sebab banyak-banyak kali aku pergi memang taktik diorang sama je. Takut-takutkan kita, lepas tu diorang buat untung. 

Apa itu camber?


Kedudukan tayar. Lurus atau tak. Macam kat gambar kat atas ni. Antara permasalahan yang kita boleh tengok pada tayar dan sebab apa tayar jadi macam tu boleh refer gambar kat bawah ni. Tayar aku camber tu tak sampai satu darjah pun dah suruh adjust. Agak-agak la bro. Aku dah pernah terkena sekali. Dua kali? Dah ambik precaution steps sudah.


No comments: