May 15, 2015

Spinal Cord Injury | Kecederaan tanpa disedari

Selasa lepas aku kena pergi training. Macam biasa bila nak pergi training memang tak bersemangat sangat la. Lagi-lagi bila tahu yang course nak pergi tu course First Aid. Tapi sebenarnya aku puny pemikiran tu silap. Training tu dah buka mata aku yang apa sebenarnya kepentingan menjadi First Aider. Tambah-tambah dalam situasi kecemasan.

Semalam tengah-tengah aku layan Facebook, terjumpa satu post dekat page Sukan Star TV pasal ND.


Aku salute si ND ni. Sebab berani. Sebab tak semua orang berani nak tolong orang dalam keadaan macam ni. 

Tapi bila aku pergi ke First Aid training yang di conduct oleh salah seorang bekas staff di hospital kerajaan. Aku rasa sebelum kita nak treat orang kita kena ada ilmu. Sebab apa? Sebab kita kena kenal pasti dulu apa kecederaan yang dialami. Yang aku belajar dekat training tu adalah kecederaan tulang belakang yang mana boleh menyebabkan kelumpuhan. 


Kat atas ni boleh tengok sebab apa kita perlu ambik berat kecederaan tulang belakang yang mana boleh menyebabkan kecederaan lagi teruk kepada mangsa. Jadi apa yang dinasihatkan oleh trainer aku, sebelum kita angkat atau pun pindahkan mangsa macam step kat bawah ni :
  • Tanya dulu samada di sakit tak di bahagian tengkuk atau leher. Sebab kalau dia tak dapat gerakkan leher atau tengkuk semestinya bahagian tu ada kecederaan. Dan pergerakan akan menyebabkan kecederaan pada spinal cord.
  • Tanya dulu dia ada sakit belakang tak. Kalau sakit maknanya tulang belakang dia mungkin mengalami kecederaan. 
Bila dah kenal pasti baru kita fikir cara nak angkat mangsa. Priority pada bahagian leher sebab kalau jadi apa-apa pada spinal cord memang takda ganti. Mungkin akan menyebabkan kelumpuhan. 

Aku pun terkejut, sebab tu baru pertama kali aku tahu pasal info ni. Sebab tu aku rasa penting untuk aku berkongsi dengan korang semua pasal info ni. At least korang tahu.


No comments: