August 13, 2016

Jimat kos tukar screen iPhone 5S


Bulan lepas screen iPhone 5S aku retak dan pecah. Ni sebab jatuh atas jalan. Padahal, sebelum ni pun ada juga jatuh. Tapi tak ada la sampai pecah. Nasib kali ni screen tu terpecah pula. Bila aku buat survey-survey kat kedai, sekali nak tukar screen iPhone 5S ni memang mahal. 


Ada yang harga RM400++. Ada juga yang harga RM250++. Tapi rata-rata memang mahal. Macam tak berbaloi pula nak tukar beratus-ratus harganya. Sebab aku rasa kalau cari iPhone 5S second hand pun tambah seratus dua lagi. Tu yang good condition. Sebab brand new sekarang pun dah RM1299.

Jadi aku decide nak tukar sendiri. Jimat kos dan dapat pengalaman sendiri. Tapi kena study betul-betul la manual cara nak buka. Aku selalu tengok dekat ifixit.com.


Aku order screen iPhone 5S tu dari ebay. Tengok yang mana bagus kualiti, aku dapat dengan harga termasuk pos lebih kurang RM90. Beli tools pula, RM5. Jadi kos permulaan nak tukar kurang dari seratus ringgit. Untung banyak tu. 

Aku berjaya tukar.

Tak susah pun, cuma first time tu cuak sikit. Masalah pun tak ada. Yang penting korang kena study manual nak tukar screen tu dulu. Lepas tukar tu, aku pun ada mengalami masalah sebab line selalu "searching". Rupanya aku kena reset network iPhone tu baru okay.

Jadi kat sini aku dah mampu save banyak. Dan iPhone 5S aku sampai sekarang masih berfungsi. Alhamdulillah.

1 comment:

Luqman Zakaria said...

kena buat entry cara tukar nih..jimat giler kot..kalau tukar kat kedai..hampeh nak bayar mahal2.