February 23, 2016

Mahal ! Berpatutan atau tak?


"Under Armour - RM105"
"Adidas - RM119"
"Nike - RM120"

Mahal ke murah?
Ataupun memang aku yang tak mampu nak beli? 
Ataupun barang tu sendiri yang "overprice"?


Kalau tengok pada kualiti barang ku rasa sama je. Nak kata barang yang lagi mahal tu berkualiti tu rasanya tak ada beza pun. Mungkin ada yang berpendapat yang kalau pakai barang berjenama memang lagi puas hati. Daripada beli barang yang tak berjenama.

Bagi aku, ada "pro & cons". Betul tak?

Aku memang suka barang berjenama. Tapi mungkin bukan dari segi pakaian. Sebab aku tak kisah sangat pasal fesyen atau "style" dalam memilih pakaian. Tapi kalau bab-bab gajet ni. Memang aku tak pilih yang buatan negara China. Yang mana kita tahu ketahanan nya lagi kurang kalau dibandingkan dengan yang berjenama. Walaupun aku tahu, ada barang-barang yang walaupun berjenama masih lagi dibuat di negara China. Contoh, macam Apple dan GoPro.



Bila aku masuk kat kedai-kedai butik terutamanya di mall-mall memang harga tu agak mahal. Dan kadang-kadang tu aku rasa macam terlalu mahal. Dan harga tu tak sepatutnya macam tu. Banyak faktor yang boleh mempengaruhi harga. Antaranya macam nilai tukaran matawang kita yang semakin murah. 

Pilihan lain?

Aku selalu bandingkan barangan yang aku beli dari ebay. Sebabnya ada sesetengah barang tu memang murah. Dan jauh lagi murah kalau kita beli dari kedai. Walaupun kita terpaksa tunggu sebulan. Dah lama juga aku beli barang dari ebay. Setakat ni alhamdulillah. Tak ada apa-apa masalah.  Barang yang sampai pun okay.

Korang tahu macam mana nak beli kat ebay? Nak aku kongsikan?

2 comments:

Unknown said...

macam mana cara nak beli kat ebay ni?..

aizatshafiq said...

Yang penting kena ada account ebay dengan paypal.
:)