February 11, 2016

Kadar kompaun saman tak patut dinaikkan. Pendapat aku.

Kadar kompaun saman bakal dinaikkan?

Patut ke tak patut? Pendapat aku, kerajaan atau pun pihak yang mempunyai kuasa dalam mengubal undang-undang kesalahan trafik patut mempertimbangkan banyak perkara. Sebab bagi aku dengan cara menaikkan kadar kompaun saman seolah-olah meletakkan kesalahan semata-mata kepada pengguna jalan raya yang menyebabkan kemalangan.


Situasi 1
Agak-agak kalau kereta tu bawa dengan halaju 60km/h tapi jalan tu had laju 110km/h. Lepas tu pula jalan pula dekat lorong sebelah kanan. Kita yang bawa kereta pun potong la kereta tu. Salah kita ke? Yang aku tahu, bila aku potong lebih sikit 140km/h dah confirm-confirm kena saman. Boleh bela diri ke kalau kita cakap kita tengah memotong kereta perlahan?

Situasi 2
Jalan satu lane. Lepas tu bas, lori berderet kat depan. Kita potong. Had laju 90km/h. Time kita potong, 110km/h. Kena saman. Macam mana pula tu. Sebab aku tak ikut belakang lori tu aku salah ke? Bukan ke lagi bahaya kalau ikut belakang lori?

Tu pendapat aku. Sebab aku rasa RM300 pun tak semua dah settlekan saman. Inikan pula, kalau saman dinaikkan sampai RM500. Dengan keadaan ekonomi yang semakin hari semakin menghimpit rakyat. Aku rasa memang tak patut. Banyak lagi yang patut dipertimbangkan. Apa salahnya kalau saman tu digantikan dengan khidmat masyarakat? Yang aku rasa lagi memberi banyak manfaat daripada dikenakan bayaran kompaun. Lepas tu settle. Pastu buat lagi. Pastu bayar lagi.

Ke sebab duit tu lagi bernilai? Bukan nak mendidik. Satu lagi persoalan, duit saman tu ke mana agaknya? Untuk PDRM je ke? Ke mana agaknya perjalan duit saman yang kita bayar tu ye. 

Bagi aku, PDRM tak perlu kecewa. Sebab kalau dah kompaun naik tu, faham-faham je la. Sebab apa yang PDRM perlu kecewa? Sebab bagi aku PDRM perlu kaji apa punca kemalangan sebenarnya. Banyak faktor-faktor lain yang perlu dikaji selain dari terus menyalahkan pengguna jalan raya semata-mata.

Mungkin kalau nak kurangkan kadar kemalangan, perlu kurangkan bilangan kereta atas jalan raya? Dan aku rasa memang betul-betul akan kurang kadar kemalangan tu nanti.

Allahualam.





No comments: