July 13, 2015

Gaduh kat Plaza Low Yat. Apa sebenarnya?


Sekarang kecoh pasal isu gaduh kat Plaza Low Yat. Cerita mana yang betul aku pun tak tahu. Ada yang cakap budak melayu tu curi handphone. Ada juga cerita pasal cina penjual tu jual handphone local bukan ori. Last-last gaduh. Punca? Macam-macam versi.


Kali ni aku rasa macam teringat pula cerita lama. Aku pernah juga sekali kena dengan penjual cina ni. Tapi masa tu bukan kat Low Yat. Biasa la kan. Jalan-jalan sambil tengok-tengok. Lepas tu, survey la kan. Maklum la, diorang ni mulut manis je. Bila nak tengok diorang bagi. Lepas tu offer baik punya harga. 

Tapi time tu aku tak ada niat pun nak beli lagi. Cuma nak survey dulu. Bila penjual cina tu dah buka harga apa semua. Aku cakap la aku tak nak lagi. Sebab aku nak survey dulu. Lepas tu tak pasal-pasal cina tu melenting. Cakap aku ni dah buang masa dia la. Ambil masa dia la. Buat dia rugi la. Padahal aku nak tengok je. Yang dia offer lebih-lebih tu apahal?

Time tu silap aku jugak la bagi sim card aku kat dia nak test telephone. Dia pegang la sim card aku. Kalau aku nak balik, aku kena bayar. Ah, sudah. Time tu aku student. Duit pun cukup-cukup je nak makan. Tak pasal-pasal kena pow. Nak tak nak aku bayar la jugak RM20. Baru dapat sim card aku balik.

Bila ada history macam tu memang aku bengang. Jadi kes ni kurang-kurang buka mata semua orang yang diorang ni kadang-kadang ambil kesempatan pada kita. Pada pengguna. Sepatutnya pihak berkuasa kena ambil tindakan. Takkan sampai dah jadi macam ni baru nak ambil tindakan. 

Apa-apa pun. Kena la berhati-hati. Jangan mudah sangat kita tertipu. 

No comments: