July 23, 2015

Dia ni betul-betul susah ke?

Yang ni terjadi bila aku ke bank dekat bandar Kota Bharu pagi tadi. Aku cukup tak faham. Adakah menjadi seorang peminta sedekah adalah satu kerjaya? Sebab tadi aku jumpa bukan seorang , tapi dua orang yang berpakaian sempurna. Tak nampak pun macam ada cacat cela. Duduk minta sedekah depan bank. Rilek je. Cuba korang nilai sendiri gambar tu.

Dan aku juga tak faham bila mana ada juga yang bermurah hati untuk memberi sedekah sedangkan peminta sedekah tu dalam keadaan yang cukup sempurna. Dan aku rasa mereka-mereka ni cuba untuk mengambil kesempatan di atas kebaikan orang-orang Malaysia ni.


Aku rasa, pihak berkuasa perlu lebih tegas dalam hal ni. Sebab nanti, rasanya jadi peminta sedekah dah jadi satu kerjaya yang berleluasa. Sebab duduk diam sambil mengemis boleh dah masuk dalam RM100-200 sehari maunya lagi besar dari gaji kerja hari-hari. 

No comments: