October 9, 2012

Kos Servis 40,000 KM Proton Satria Neo CPS MT

Dah 40,000 KM pun. Jadi hari ni aku pergi servis kereta aku. Ingatkan nak tunggu bulan depan. Tapi bila dah ade bunyi kreuk..kreuk kat kereta aku tu yang jadi tak sedap hati tu. Terus pegi servis. Tapi aku dah agak yang brake pad aku belah depan dah out dah pun. Tu yang kene tukar tu, alang-alang nak tukar brake pad terus servis sekali la. Boleh tahan jugak la. 40,000 KM tu Major Servis. Jadi faham-faham la duit melayang servis kali ni.


Total servis untuk 40,000 km bagi sebuah kerea Proton Satria Neo CPS MT adalah RM 560.80. Tu termasuk sekali dengan brake pad aku. Sepasang je, bahagian depan. Apa yang aku tukar kali ni macam list kat bawah :

1. Engine Oil
2. Oil Filter
3. Spark Plug
4. Brake Fluid
5. Air Filter
6. Fuel Filter
7. Power Steering Oil
8. Radiator Coolant
9. Gear Oil 
10. Brake Pad (External)

Kos upah Pro Care Smart : RM 110.

Tu la lebih kurang, kos untuk servis 40,000 KM. Aku rasa kalau ikut kereta Proton lain pun lebih kurang jugak kot. Sebab major servis 40,000 KM tak lari jauh la kot.

No comments: