April 18, 2015

Kos membeli saham di Malaysia

Sebelum memulakan satu pelaburan antara yang perlu dititik beratkan adalah modal. Ya modal. Tak kira kalau kita nak melabur dalam apa-apa jua pelaburan. Tak kira la saham ke hartanah ke. Sudah pasti kita perlukan modal.


Berapa banyak modal yang diperlukan?

Bagi aku terpulang. Pada aku kalau kita bermula dengan modal kecil. Itu tak menjadi masalah. Tapi perlu kita ingat yang kita perlu mengambil kira semua perbelanjaan yang merangkumi semua. Contohnya pelaburan saham,

  1. Kos seunit saham. Dekat Malaysia kita perlu beli 1 Lot = 100 unit.
  2. Kos brokerage fee. Sekarang ni dah kena tambah 6% GST.
  3. Stamping fee.
  4. Clearing fee.
Banyak juga fee tu kan? Semua tu terpulang kepada berapa banyak nilai transaksi kita. Makin tinggi makin mahal. Makin untung. Tapi untuk pelaburan saham tidak lah setinggi kalau kita nak melabur hartanah. Yang aku rasa perlukan modal lagi besar. Sebab untuk memiliki satu hartanah banyak lagi yang perlu dibayar. Tapi tak bermaksud kita mengelak dari memiliki hartanah. Bagi aku, setiap orang perlu ada hartanah sendiri walaupun satu. Insya Allah.


Tapi kat sini aku nak berkongsi ilmu aku mengenai pelaburan saham. Sebab ramai lagi masih tak tau yang pelaburan saham ni bukan lah susah. Cuma kita tak tahu macam mana nak mulakan. Jadi, kat sini aku share apa-apa yang aku pelajari. Mungkin kalau ada sifu-sifu di luar sana yang nak tambah. Boleh la komen ye. Sama-sama kita belajar. Insya Allah.

p.s : Google Images.

No comments: