August 12, 2012

Top 5 juadah pilihan Ramadhan 2012

Tinggal lagi 6 hari sebelum kita merayakan Hari Raya Aidilfitri. So, sepanjang bulan Ramadhan ni pelbagai juadah berbuka puasa yang kita dah makan. Tak kira la yang masak sendiri ke, atau pun beli di Bazar Ramadhan. Sebab time bulan puasa macam ni la banyak nak jumpa makanan yang jarang-jarang jumpa.

So, kali ni aku nak cerita sikit Top 5 makanan dan minuman pilihan aku di bulan Ramadhan untuk tahun ni.


Air Tebu
Memang menjadi pilihan aku bila berbuka puasa. Mungkin sebab bila masuk bulan Ramadhan ni la yang senang nak jumpa. Kalau bulan-bulan lain bukan tak ada, tapi jarang-jarang. 


Soto Ayam
Yang ni tak perlu beli. Sebab yang ni mak aku yang masak. Special punya. Jadi bila bebuka dengan Soto Ayam ni setakat semangkuk tu memang tak cukup. Kalau boleh 2 mangkuk. Tak pun sambung lepas terawikh semangkuk lagi. Hehehe.


Ayam Golek
Boleh katakan macam cendawan tumbuh selepas hujan. Macam tu jugak la yang terjadi bila masuk bulan Ramadhan. Gerai-gerai yang menjual ayam golek ni mula kelihatan. Jadi sememangnya menjadi pilihan bila bermulanya bulan Ramadhan. Aku pun tak lepas peluang nak rasa ayam golek ni. 


Onde-onde
Aku rasa kuih ni ada nama lain. Buah Melaka kot. Tapi aku panggil onde-onde je. Yang ni pun memang pilihan aku. Sebab aku rasa korang pun tahu feel bile makan kuih ni kan? Bila dala mulut je. Perghh. Tambah-tambah bila gula melaka tu meletup. Syokkk. Hahahaha.


Laksa Sarawak
Last but no least. Laksa Sarawak. Yang ni memang specially made kat rumah aku. Sebab tiap-tiap tahun mesti jumpa. Tapi time bulan puasa dengan raya. Sebab nak dapat rempah untuk kuah ni susah sikit. Jadi kena tunggu rempah dari Sarawak je la. Kebetulan tahun ni ade member aku dari Sarawak, so aku pesankan sekali tolong belikan. Yang ni memang favourite aku la. Benda susah nak jumpa. Kena la makan banyak sikit kan? Hehehe.

Semua tu antara juadah yang aku rasa memang menjadi pilihan aku bulan puasa ni. Kadang-kadang bulan Ramadhan ni la yang kita jumpa makanan yang pelik-pelik sikit. Ada tu yang tak pernah jumpa. Ni baru la nak jumpa. Apa-apapun kena kawal nafsu bila berbelanja. Walaupun shopping untuk raya sekalipun. ;)

P.S : Masih tak tau nak shopping apa untuk raya. :(

3 comments:

fynuraqilah said...

ayam golek tu menu wajib mse Ramadhan :)

aizatshafiq said...

@Miss Fifi

Yup...best kan...bulan2 lain susah sket nak jumpe...tunggu bulan ramadhan je la kan... ;)

Unknown said...

laksa sarawak je xpnah rase lg, hehe