April 24, 2011

Rakan-rakan perempuan , sila tapis gambar anda sebelum post di Facebook.

Satu persoalan yang bermain-main dalam fikiran aku bila buka facebook. Kenapa ramai perempuan yang suka tayang-tayang gambar diorang yang aku rasa agak tak sopan la. Macam terlalu menunjukkan kelebihan diorang kat orang ramai.

Betul tak?

Aku rasakan sekarang ni facebook ni macam satu platform yang rasenye bukan lagi salah satu tempat peribadi. Tapi dah macam satu tempat perkongsian hidup sampai ade yang sanggup tayang-tayang gambar yang aku fikirkan agak bersifat peribadi.

Hmmm.

Mengikut statistik, lebih 10juta rakyat Malaysia menjadi pengguna facebook. Ramai tu. Kalau ikut statistik bancian tahun 2010, rakyat Malaysia je dah seramai 28juta orang. Kira ramai jugak la yang guna facebook kan.

Sekarang ni kalau nak cari sape-sape pun senang. Just search kat facebook. Mesti jumpa. Betul tak? Tapi bila aku tengok ade antara friends aku yang suka menayangkan gambar yang kadang-kadang tu agak menggoda lelaki yang tengok. Jadi aku rasa isu ni patut diketengahkan. Sebab tu dah macam membuka aib diorang sendiri. Tambah-tambah pulak kalau-kalau gambar diorang digunakan untuk tujuan yang tak baik.

Sape tau? Betul tak?

15 comments:

Hasrol Nizam said...

puas dah aku cakap kat blog. tapi masuk telinga kanan, keluar telinga kiri

Anarm said...

kang gambar kene bomoh, saje je..

aizatshafiq said...

@hasrol nizam

Tu la...kadang2 tu susah nak tegur orang ni...
Ade jugak yang kate kite ni bz body...betul tak?

aizatshafiq said...

@anarm

Banyak perkara buruk boleh berlaku kan?..kan?..
Hmmmm....

Connecting With My Own Soul said...

betul betul. bahaya sekarang ni. hmm.

Mr Lee said...

kita bako jew la diorang nie...huahahaha

Rosey Yahya said...

yup betul...agreed..fb dah macam open diary sangat2 dah...segala macam jenis gambar2 peribadi, tulis status2 yang takde faedah langsung n merepek2..ayoyoyoyoyo...tak larat nak tengokk...

puteraduyong said...

wajib tapis...teknologi makin canggih...macam2 boleh dibuat...

Kak Fenny Fennylixious said...

cheh jangan kate tayang gamba, siap buat fanpage lg pastu post gamba so-modelling dia kt situ...pfttt

akak cun pon akak xtayang muke tau

aizatshafiq said...

@difficult easy

Sangat2...
Macam orang boleh buat sekarang nie....huhuhu

aizatshafiq said...

@meer oppa

Bakor?..hahaha...
Bahaye tuuuuuu... ;)

aizatshafiq said...

@rosey yahya

Tu la...kadang- kadang tu..kena jugak berselindung...
Sekarang nie dah macam orang dedahkan kat FB kan?...
Huhuhua

aizatshafiq said...

@puterduyong

Tu betul...
Bila dah terlalu maju...macam - macam boleh buat...
Hmmmm

aizatshafiq said...

@kak fenny

Hmmm..diorang dah tak kisah dahh...
Yang penting orang tengok diorang ni lawa...huhuhuhu

24 hour printing said...

Tapi bila aku tengok ade antara friends aku yang suka menayangkan gambar yang kadang-kadang tu agak menggoda lelaki yang tengok. Jadi aku rasa isu ni patut diketengahkan.